Politiek verbolgen over 'idiote' uitspraak ProRailbaas over spoorlopers

De politiek reageert uiterst verbolgen op de uitspraak van ProRailbaas Pier Eringa dat machinisten 'minder snel op de rem moeten trappen als mensen langs het spoor lopen'. Politici spreken van een 'idiote uitspraak' en stellen dat de veiligheid van mensen altijd voor dient te gaan.

,,Punctualiteit mag nóóit voor veiligheid van mensen gaan”, zegt VVD-kamerlid Jan Middendorp. ,,Een boude, idiote uitspraak”, vindt ook PvdA’er Gijs van Dijk. ,,Als je vindt dat een trein moet doordenderen met gevaar voor mensen langs het spoor en de machinist, sla je de plank volledig mis.”

De SP, VVD en PVV vinden dat Eringa voorbijgaat aan het psychische leed dat een machinist heeft als een spoorloper voor de trein komt. Volgens de Vakbond voor rijdend personeel VVMC is het in een trein op snelheid bovendien moeilijk te zien of iemand zijn hond uitlaat of een einde aan zijn leven wil maken.

ProRailbaas Pier Eringa deed zijn uitspraak in het kader van de punctualiteit. ,,Iemand die zijn hond uitlaat, loopt daar waarschijnlijk omdat die de buurt kent. Dat soort spoorlopers verknallen onze punctualiteit.'' Eringa meent dat het afremmen voor mensen die vlak langs het spoor lopen onnodige vertragingen oplevert, zo verklaart hij in een interview met deze krant.

Volledig scherm
Algemeen directeur Pier Eringa van ProRail wil het liefst af van álle overwegen langs het spoor. © Robèrt van Lith/BD

Moeten machinisten minder vaak afremmen bij mensen langs het spoor?
,,Bij spelende kinderen is er natuurlijk geen discussie, natuurlijk ga je dan langzamer rijden'', verklaart de hoogste baas van de spoorbeheerder stellig. ,,Maar iemand die zijn hondje uitlaat, loopt daar waarschijnlijk omdat die de buurt kent. Dat soort spoorlopers verknallen onze punctualiteit. Iedere trein die niet op snelheid kan rijden verstoort enorm.''

W
at vindt u van spoorlopers?
,,Nu moet Pier niet te stoere uitspraken doen. Maar je kunt het vergelijken met een wandelaar op de vluchtstrook van de snelweg. Mensen onderschatten het risico van het spoor. Als je naast het spoor loopt en er komt een trein langs, voel je dat je naar het spoor getrokken wordt door de aanzuigende kracht van de trein. Spoorlopen is uit den boze.''

De boete voor het negeren van gesloten spoorbomen is tussen 130 en 220 euro. Moet die omhoog? 
,,Ik ben meer van het verhogen van de pakkans dan van de boete omhoog.''

U wilt het liefst af van alle overwegen langs het spoor. 
,,De overweg is een kritisch punt op het spoor. Overwegen moeten zoveel mogelijk verdwijnen. Daarnaast kan het ook helpen om hekken te plaatsen. Daar heb je minder spoorlopers en minder zelfdodingen.''

Vakbond: "Té makkelijk'' om te zeggen niet afremmen

Wim Eilert van de Vakbond voor rijdend personeel VVMC vindt het 'té makkelijk' om te zeggen dat machinisten niet zo snel moeten afremmen. ,,Veel machinisten hebben meegemaakt dat iemand zich voor de trein wierp om een eind aan zijn of haar leven te maken. Voor een machinist is het op snelheid moeilijk om te zien of iemand zijn hond aan het uitlaten is of dat die zich met heel andere dingen bezighoudt.''

Een machinist reageert daarop volgens Eilert in een reflex. ,,Mensen moeten zich realiseren dat een machinist ervan kan schrikken als iemand langs het spoor loopt. Niemand wil iemand onder zijn trein hebben. Blijf gewoon weg langs het spoor, ga ergens anders je hondje uitlaten.''

Het varieert volgens de VVMC-bestuurder erg van machinist tot machinist hoe vaak zij hebben meegemaakt dat iemand voor de trein springt. ,,Gisteren sprak ik een machinist die al 30 jaar bij het spoor werkt en nog nooit een springer voor zijn trein heeft gehad, maar mijn directe collega heeft dat al achttien keer meegemaakt. Het is verschrikkelijk voor de slachtoffers en de nabestaanden, maar zulke incidenten hebben ook een enorme impact op machinisten. Er zijn mensen die het een plekje kunnen geven, maar er zijn er ook die daardoor helemaal afknappen op de trein.''