Volledig scherm
Foto ter illustratie. © ANP

ProRail analyseert drukte en past veiligheid stations aan

Vanwege de toenemende drukte op de treinstations gaat ProRail op alle stations en perrons de zogenoemde transfercapaciteit en transferveiligheid in kaart brengen. Door die analyses wil de spoorinfrastructuurbeheerder inzicht krijgen waar extra maatregelen genomen moeten worden om te drukke stations en perrons tegen te gaan.

Er wordt onder meer gekeken naar de verhouding van het aantal mensen dat in- en uitstapt, de breedte en lengte van de perrons en de ruimte in de hal.

ProRail waarschuwt dat perrons en stationshallen te krap worden en komt met een noodplan. Dat meldt De Telegraaf. Volgens ProRail doen zich momenteel problemen voor op Utrecht Centraal (spoor 5 en 7), Schiphol (spoor 1 en 2) en Amsterdam Zuid (spoor 1, 2, 3 en 4).

,,We analyseren de omstandigheden op tientallen knelpunten met ons nieuwe risicomodel op basis van allerlei actuele data. Daarna gaan we stations op maat verbouwen”, aldus de spoorbeheerder. Er is volgens een woordvoerder al een begin mee gemaakt op vernieuwde stations. ,,Maar bijvoorbeeld ook op die in Tilburg Universiteit, Holten, Ommen, Susteren en Ravenstein.” Die zijn volgens ProRail direct aangepast om onveilige situaties te voorkomen.

  1. Zo bouwde Gerrit-Jan negen jaar lang aan zijn Utopia: een bijzonder inkijkje
    PREMIUM
    Dagboek

    Zo bouwde Ger­rit-Jan negen jaar lang aan zijn Utopia: een bijzonder inkijkje

    Niemand in Drenthe wist wat Gerrit-Jan van D. (67) negen jaar lang uitspookte op zijn boerderij in Ruinerwold. Maar voor zijn online vrienden bracht hij bijna dagelijks verslag uit. Met maar liefst 1600 foto’s en 80 filmpjes gaf hij hen een bijzonder inkijkje in het uitzonderlijke leven op de hoeve. Daaruit blijkt voor het eerst dat hij in het diepste geheim bouwde aan zijn eigen spirituele centrum. ,,Als het allemaal is geregeld, zal ik vrienden uitnodigen.’’ Dat er ook nog zes kinderen woonden, kreeg al die jaren niemand te horen.