Volledig scherm
Een intercity van de NS (Nederlandse Spoorwegen) op een bewaakte spoorwegovergang in het Drentse Ydermade

ProRail: de beste overweg is géén overweg

Spoorwegovergangen zijn hartstikke link, stelt de baas van ProRail in reactie op het dramatische ongeval vanmorgen in Oss. De spoorbeheerder is van mening: de beste overweg is géén overweg.  

,,Overwegen blijven in het algemeen levensgevaarlijk", zei topman Pier Eringa van ProRail vanmiddag op een persconferentie over het ongeval in Oss. Momenteel doen politie, Inspectie, Onderzoeksraad voor Veiligheid en ProRail zelf 'grondig onderzoek' naar dit verschrikkelijke incident. ,,Het is van belang dat we gaan kijken wat we maximaal kunnen doen om dit nooit meer te laten gebeuren."  

Quote

Overwegen blijven in het algemeen levensge­vaar­lijk

Pier Eringa, topman van ProRail

Het aantal dodelijke ongevallen op spoorwegovergangen is de afgelopen dertig jaar met 80 procent gedaald. ,,Toch is voor ProRail de beste overweg géén overweg", meldt de organisatie op de website. Ook moeten er sneller besluiten worden genomen over de aanpak van overwegen. Eringa weigert deze zienswijze vandaag verder toe te lichten, uit respect voor de slachtoffers. 

Het Nederlandse spoor telt in totaal 2.369 overwegen. Daarvan zijn er 1.912 openbaar en beveiligd met spoorbomen, bellen en lichten. Op dit moment zijn nog 113 openbare overwegen niet actief beveiligd, aldus ProRail. Ze zijn wél voorzien van een zogeheten andreaskruis en waarschuwingsborden.

Niet openbaar

De rest van de overgangen is onbeveiligd, maar die bevinden zich op  onder meer rangeer-, industrie– en haventerreinen en op particulieren terreinen. Die zijn dus niet openbaar.

In 1986 kwamen er nog 68 personen om na een botsing met een trein op een overweg, in de eerste zes maanden van 2018 waren er 7 dodelijke ongelukken. Ook het aantal botsingen op overwegen is duidelijk afgenomen: van 180 in heel 1986 tot 23 in de eerste zes maanden van dit jaar.