Volledig scherm
Als het aan ProRail ligt verdwijnen alle spoorwegovergangen

ProRail doet spoorwegovergang in de ban: 'vermijd ze allemaal'

ProRail gaat de strijd aan met de eigen spoorwegovergangen. Als het aan de spoorbeheerder ligt, maakt niemand er meer gebruik van. ProRail ziet het als de enige oplossing voor de duizenden incidenten die jaarlijks op de overgangen plaatsvinden. 

Niet meer oversteken als het rode licht gaat knipperen. Nooit onder gesloten slagbomen heen kruipen. En pas oversteken wanneer het licht is gedoofd. Het zijn de regels rondom de spoorwegovergangen die ProRail bij iedere overgang benadrukt. Maar ondanks uitgebreide campagnes en aanpassingen aan de overgangen blijven incidenten met regelmaat plaatsvinden. 

Volgens ProRail woordvoerder Jaap Eikelboom vinden er dagelijks zo'n tien bijna-ongelukken plaats. Daarom start ProRail vandaag een campagne om mensen te bewegen de spoorwegovergangen in zijn geheel te vermijden. ,,De enige échte oplossing voor het probleem is het verwijderen van alle overgangen. Maar dat kan alleen wanneer ze niet meer gebruikt worden", legt Eikelboom uit.

Volledig scherm
Een derde van de vertragingsuren op het spoor komt door incidenten op spoorwegovergangen © ANP

De incidenten op spoorwegovergangen zijn een doorn in het oog voor spoorbeheerder ProRail. Allereerst omdat ze ieder jaar meerdere levens eisen. De eerste helft van 2018 waren het er al zeven. Maar ook omdat de financiële gevolgen van alle vertragingen en schade enorm zijn. ,,De schade loopt jaarlijks op tot zo'n 100 tot 150 miljoen euro. Die kosten zitten in onder meer in operationele kosten en de economische schade van de vertraging van de treinen", aldus Eikelboom.

De impact van alle (bijna-)incidenten op het treinverkeer is groot. De eerste helft van 2018 ging het om 20.000 vertraagde of uitgevallen treinen, een derde van het totale aantal vertragingsuren op het spoor.

Omrijden

Het is mogelijk spoorwegovergangen uit de weg te gaan, stelt Eikelboom.  ,,We hebben de afgelopen jaren ingezet op de realisatie van veel spoortunnels en spoorbruggen. Maar we zien dat het gebruik daarvan tegenvalt, omdat het vaak een klein beetje omrijden is."

Toch is het belangrijk dat mensen die moeite gaan nemen. Eikelboom voorspelt namelijk dat de problemen op de overgangen de komende jaren alleen maar groter worden. ,,Het wordt drukker op het spoor. Dat betekent dat overgangen vaker gesloten zullen zijn. En dat zijn de momenten waarop mensen gekke dingen gaan doen, zoals het rode licht negeren en onder slagbomen door lopen."

Quote

Het wordt steeds drukker op het spoor. Daardoor zal het aantal incidenten alleen maar toenemen

Jaap Eikelboom

Om ook automobilisten te motiveren spoorwegovergangen te vermijden is ProRail in gesprek met diverse routeplanners. Door met hen afspraken te maken hoopt Eikelboom dat het makkelijker wordt voor automobilisten om spoorwegovergangen te mijden. ,,Je hebt nu al vaak de optie om bijvoorbeeld snelwegen en tolwegen te vermijden. Zo'n optie zou er ook voor spoorwegovergangen moeten komen."

Alle onbewaakte spoorwegovergangen zijn volgens ProRail al over drie jaar verdwenen. In 2050 hoopt de spoorbeheerder alle spoorwegovergangen in Nederland te hebben vervangen door veiliger alternatieven zoals tunnels en bruggen.

Bekijk ook: Man houdt geen rekening met spoorwegovergang

Volledig scherm
ProRail voert actie bij de spoorwegovergang in Den Dolder om te wijzen op de gevaren van te vroeg oversteken. © Boas Photo