Volledig scherm
Foto ter illustratie. © Jelle van Wijk

ProRail gaat onbewaakte overwegen afsluiten met betonblokken

ProRail gaat vaart maken met het afsluiten van de 120 onbewaakte overwegen in Nederland. ,,De discussies duren veel te lang. Volgende week beginnen we nu zelf met het afzetten van wegen. Dat doen we met betonblokken", zegt topman Pier Eringa van ProRail in De Telegraaf.

De dertig gevaarlijkste overwegen zonder bomen en bellen gaan volgens de topman sneller dicht dan aanvankelijk gedacht. Ook als de inspraakprocedures nog niet allemaal zijn afgerond. ,,Ik vind het onverantwoord om nog langer af te wachten tot iedereen is uitgepraat. Als er weer een ongeluk gebeurt, willen wij niet het verwijt krijgen dat we niks doen. Dat is niet meer uit te leggen", zegt Eringa.

,,We zien vaak dat actiegroepen uit de buurt, boeren of wandel- en fietsverenigingen sluiting van een overweg op het platteland tegenhouden", wijst de ProRail-topman op de reden voor de vertraging. ,,Je moet er toch niet aan denken dat iemand onder de trein komt."

  1. Kan ‘cokedorp’ Urk het zelf nog oplossen?
    PREMIUM

    Kan ‘cokedorp’ Urk het zelf nog oplossen?

    Smokkel en Urk. Ze horen een beetje bij elkaar, zeggen ze zelf op het voormalige Zuiderzee-eiland. Maar de golf drugszaken die Urk nu overspoelt, baart het dorp grote zorgen. ,,Het is om moedeloos van te worden, iedereen kent wel iemand die erbij betrokken is’’, sombert dominee Van Zanden. Op Urk lossen ze de problemen het liefst zelf op, maar lukt dat nog met deze zware criminaliteit? ,,Een utopie’’, denkt criminoloog Kolthoff.