Volledig scherm
© ANP

ProRail wil terugkeer van spoorwegpolitie

Er moet opnieuw een politie-eenheid komen die zich richt op de veiligheid rond het spoor. Dat wil spoorbeheerder ProRail, die ziet dat het aantal incidenten veroorzaakt rond het spoor toeneemt.

Volledig scherm
© ANP

De spoorwegpolitie bestond eerder, maar werd in 2013 afgeschaft. Vandaag werd bekend dat vandalen vorig jaar 648 incidenten hebben veroorzaakt rond het spoor. Dat is een stijging van 7 procent ten opzichte van vorig jaar (608 incidenten). Er werden in 2017 onder meer winkelwagentjes, bakstenen, lantaarnpalen en zelfs een surfplank door vandalen op het spoor gegooid.

ProRail denkt dat de herinvoering van de spoorwegpolitie zou kunnen helpen om vandalen sneller op te sporen. ,,Om het spoor hebben we enerzijds te maken met vernieling en baldadig gedrag'', zegt ProRail-directeur Pier 
Eringa. ,,Daarnaast zou het ook bijdragen aan het verbeteren van sociale veiligheid in de trein en op de stations. De spoorwegpolitie kan zich specifiek toeleggen op de aanpak op het spoor.''

Opsporing

Momenteel heeft de spoorbeheerder 150 speciale opsporingsambtenaren die dagelijks langs het spoor surveilleren. Ook werkt ProRail met big data en mobiele camera's om de pakkans te vergroten. Eringa: ,,Ondanks al onze maatregelen zien we dat vandalisme nog steeds een groot probleem is op het spoor en dat baart mij zorgen.''

Volgens een woordvoerder van ProRail gaan de bevoegdheden van de politie verder dan die van de opsporingsambtenaren. ,,Zij kunnen treinvloggers bijvoorbeeld wel staande houden, maar alleen de politie kan hen arresteren.'' Vorige maand haalde een YouTuber zich nog de woede van ProRail op de hals door achterop een trein mee te rijden.