Afbeelding ter illustratie
Volledig scherm
Afbeelding ter illustratie © Thinkstock

Prosecco voor het eerst populairder dan champagne

Prosecco heeft zijn Franse voorbeeld champagne ingehaald. Vorig jaar werden 320 miljoen flessen van de Italiaanse bubbeltjeswijn verkocht in het buitenland, waar de champagne bleef steken op 307 miljoen flessen. Ook bij ons is prosecco in rap tempo uitgegroeid tot een zomerse terrasfavoriet.

Quote

Deze bedrijfs­tak is het beste visite­kaart­je van `made in Italy¿ en maakt een jaaromzet van 9,5 miljard euro,

Roberto Moncalvo

Toch is de populariteit die prosecco  in Nederland geniet nog niets vergeleken met de 'gekte' die rond de wijn heerst in Engeland, Amerika en China. Naar die landen werd in de eerste helft van dit jaar respectievelijk 55 procent,  43 procent  en 46 procent meer prosecco geëxporteerd, dan in dezelfde periode in 2014. De totale export van de licht sprankelende wijn steeg dit jaar met ruim 20 procent. 

Prosecco kent twee varianten: een variant met een sterke bubbel, de  spumante, en een met een minder sterke bubbel: de frizzante. De spumante geldt als het paradepaardje onder de prosecco's. De frizzante is een simpelere wijn, die makkelijk te drinken is: toegankelijk, en licht. En iets goedkoper.

Streek
Prosecco mag - net als het Franse champagne - alleen maar in een bepaalde streek worden gemaakt, volgens een wettelijk vastgesteld procedé. Wijnboeren mogen alleen prosecco op het etiket zetten als de druiven zijn geteeld in het noordoosten van Italië, in de regio's Friuli-Venezia-Giulia en Veneto.

De sterke vraag uit het buitenland plaatst de Italiaanse wijnindustrie wel voor een probleem. Uitbreiding van het aantal prosecco-wijngaarden kan slechts door grond in de regio vrij te maken. Vorig jaar is wederom 500 hectare grond toegevoegd aan het prosecco-areaal. Zelfs het ministerie van Defensie moest grondgebied afstaan om er straks ook de 'glera', de prosecco-druif, te kunnen verbouwen.

Bubbeltaks
Overigens drinken we in Nederland vooral prosecco frizzante, zeg maar de lichtere variant. De reden? Dat heeft alles te maken met de zogenoemde bubbeltaks: dit is een extra belasting op spumante-wijnen omdat die worden gezien als luxe product.

Prosecco was afgelopen zomer nauwelijks aan te slepen op de Nederlandse terrassen, en de verwachtingen voor volgend jaar zijn in Italië dan ook hooggespannen. De voortekenen zijn in elk geval zeer gunstig. Prima weersomstandigheden zorgden er al voor dat de druivenpluk dit jaar eerder kon beginnen dan normaal, en nog beter nieuws voor de liefhebbers van de licht mousserende wijn: de oogst is ook kwalitatief zeer goed.

Dat de bubbeltjeswijn booming business is voor Italië, helpt ook veel andere sectoren. In de totale wijnproductie werken in Italië naar schatting 1,25 miljoen mensen. ,,Deze bedrijfstak is het beste visitekaartje van 'made in Italy' en maakt een jaaromzet van 9,5 miljard euro,'' aldus voorzitter Roberto Moncalvo van de boerenbond Coldiretti.