Volledig scherm
Algemeen directeur Robert van Overdijk en circuiteigenaar prins Bernhard op het circuit. © ANP

Provincie verleent vergunning, groen licht voor Formule 1 op Zandvoort

De provincie Noord-Holland heeft vanmiddag Circuit Zandvoort de cruciale vergunning verleend om de racebaan aan te passen voor de Formule 1. 

Met die vergunning in de hand kan het circuit vol aan de bak om tijdelijke tribunes te plaatsen, het verharde terrein uit te breiden, en nieuwe wegen en tunnels aan te leggen. Met het verlenen van de vergunning heeft het circuit volgens de provincie ook aangetoond dat de stikstofproblematiek onder controle is. Komende week wordt er nog gereden op het circuit. Vanaf 3 november moet er met man en macht worden gewerkt om het verouderde circuit aan te passen voor de Dutch Grand Prix op 3 mei 2020.

Directeur Circuit Zandvoort Robert van Overdijk: ,,Provincie Noord-Holland en de Omgevingsdienst bevestigen met deze ontheffing dat het Circuit Zandvoort zorgvuldig te werk is gegaan in voorbereiding op de Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix in 2020. Het Circuit heeft aangetoond dat de stikstofdepositie in de komende jaren alleen maar minder wordt. Zoals de nieuwe wetgeving ook voorschrijft.”

Stichting Rust bij de Kust en stichting Duinbehoud lieten eerder vandaag weten dat het circuit ‘illegaal’ duinen egaliseerde. En stuurde een foto mee als bewijs. Later werd die bewering ingetrokken. Ze hadden zich vergist, stelden ze, omdat ze niet meer op het terrein konden komen en ze zich baseerden op een foto die van ver genomen was. Toen ze uitgenodigd waren om de situatie te bekijken, haalden ze bakzeil. Het grondwerk dat werd gedaan was bekend en werd gedoogd. Voortaan gaan de milieuclubs eerst kijken voor ze iets beweren.

Van Overdijk: ,,Met deze stap laat Circuit Zandvoort wederom zien dat we, zoals we gezegd en beloofd hebben, de wet en regelgeving zeer serieus nemen, ondanks dat anderen graag anders willen geloven.’’

Juridische strijd nog niet gestreden

De vergunning betekent niet dat de juridische strijd is gestreden. Er wordt nog een bezwaarprocedure gevoerd. En maandag dient er een rechtszaak over stikstof die vrij zou komen door het werk op Zandvoort. Dinsdag is er een uitspraak in een rechtszaak over de vraag of er wel goed is omgegaan met de beschermde padden en hagedissen op het circuitterrein.

  1. ‘Boeing in 2009 op verzoek van Amerikanen uit de wind gehouden bij crash Schiphol’
    Poldercrash

    ‘Boeing in 2009 op verzoek van Amerikanen uit de wind gehouden bij crash Schiphol’

    Het ongeluk met de Turkse Boeing 737 in 2009 bij Schiphol had een waarschuwing kunnen zijn voor de mankementen die zich later met de Boeing 737 MAX aandienden. Maar informatie die wees op oorzaken is volgens de Amerikaanse krant The New York Times door Nederlandse onderzoekers onder druk van Amerikaanse collega’s niet in het eindrapport gezet. De krant stelt dat de verantwoordelijkheid van het Amerikaanse Boeing destijds ‘opzettelijk is begraven’.
  2. Nieuwe zwaarbewaakte gevangenisvleugel voor topcriminelen 1 maart open

    Nieuwe zwaarbe­waak­te gevangenis­vleu­gel voor topcrimine­len 1 maart open

    Er komt een extra beveiligde afdeling in een gevangenis in Nederland voor zware criminelen bij wie het gevaar bestaat dat ze binnen de gevangenismuren verdergaan met hun criminele praktijken. De nieuwe afdeling moet 1 maart open gaan. ,,Hoe meer van dit soort type gevaarlijke en roekeloze gedetineerden we binnen trekken, hoe meer plekken we hiervoor nodig hebben,” zegt minister Sander Dekker voor Rechtsbescherming.