Volledig scherm
De bacterie zit in rauw hondenvoer. © Thinkstock

Rauw hondenvoer besmet met gevaarlijke bacterie, één hond afgemaakt

updateEen hond is eind 2016 afgemaakt nadat het dier besmet was geraakt met de gevaarlijke bacterie Brucella suis. Dat meldt de Wageningen Universiteit op haar website. Uit onderzoek van de universiteit is gebleken dat de bacterie in rauw hondenvoer zat. Brucella suis is ook voor mensen gevaarlijk.

Volgens de NVWA zou het vooralsnog om één geval gaan en is het risico op verdere verspreiding beperkt.  

Bij honden veroorzaakt de bacterie problemen aan hun geslachtsorganen en gewrichten. Mensen die besmet zijn krijgen last van langdurige koortsgolven die moeilijk onder controle te krijgen zijn. Ook varkens zijn zeer gevoelig voor de bacterie.

Onderzoeker Hendrik-Jan Roest van de Wageningen Universiteit ontdekte de bacterie in het rauwe hondenvoer. Dit voer wordt ook wel Barf genoemd, wat staat voor 'Bones And Raw Food'.  

Bij het bedrijf dat het hondenvoer produceerde bleek dat zij naast ander slachtafval, ook hazen hadden gebruikt. Onderzoek wees uit dat de bacterie van deze dieren afkomstig was. 

Uitwerpselen

,,De gecontroleerde  partij hazenvlees is inmiddels vernietigd. Maar het is onduidelijk in hoeveel rauw hondenvoer nog de bacterie zit'', aldus Roest. Hij noemt het voeren van rauw vlees aan honden 'een risico'. ,,Behalve deze Brucella Suis bacterie kunnen er ook andere ziekmakers inzitten die resistent zijn tegen bijvoorbeeld anti-biotica. Ik adviseer hondenbezitters goed na te denken wanneer ze rauw vlees aan hun dier willen voeren.'' 

Quote

Ik adviseer hondenbe­zit­ters goed na te denken wanneer ze rauw vlees aan hun dier willen voeren

Hendrik-Jan Roest, onderzoeker Wageningen Universiteit

Ook mensen kunnen goed ziek worden van Brucella Suis. ,,Mensen komen in aanraking met de bacterie wanneer ze het voer voor hun hond klaarmaken. Of via de uitwerpselen van hun dier'', aldus Roest. 

De onderzoeker vindt dat goed gekeken moet worden naar de regels die gelden rond de import van rauw vlees voor de verwerking van hondenvoer. ,,Daar is nu nog veel onduidelijk over.'' 

Een woordvoerder van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) wijst erop dat het om slechts één besmetting van een hond gaat die bovendien vorig jaar speelde. De link met het rauwe hondenvoer is al lang geleden gelegd, stelt hij. ,,De partij hondenvoer die toen nog op het terrein van het bedrijf stond, is direct geblokkeerd.'' 

Reden tot grote ongerustheid is er volgens hem niet. ,,De honden waarmee deze hond contact heeft gehad, zijn onderzocht en bleken niet besmet. Doorgaans vindt er bij dit soort constateringen een terugroepactie plaats, maar of dat in dit geval ook gebeurd is, weet ik niet."

Intensief contact

Het gevaar voor de volksgezondheid acht de woordvoerder 'op basis van de huidige gegevens uiterst gering, zo niet uitgesloten'. ,,Besmetting van hond op mens met deze bacterie is theoretisch alleen mogelijk na zeer intensief contact. Er is ons geen enkel geval van bekend." 

In Nederland werd in 1973 de bacterie voor het laatst aangetroffen bij varkens.