Recordaantal boetes uitgedeeld bij spoorbomen

ProRail heeft dit jaar bijna 800 boetes uitgedeeld voor gevaarlijk gedrag op het spoor. Niet eerder werden er zoveel spoorlopers in hun kraag gevat. Meestal gaat het om fietsers en voetgangers die willen oversteken terwijl de spoorbomen dicht zijn.

Dit jaar staat de teller op 796 boetes, zo blijkt uit cijfers. In heel 2016 bleef dat aantal nog steken op 517 bekeuringen, zo’n 35 procent minder. In 2015 bedroeg het aantal boetes voor gevaarlijk gedrag op het spoor nog 300.

Volgens de spoorbeheerder komt dat doordat ProRail fors inzet op de aanpak van overtreders. ,,De pakkans is nu veel groter'', verklaart ProRail-woordvoerder Coen van Kranenburg de stijging. ,,We zetten er enorm op in om gevaarlijk gedrag te ontmoedigen.''

Volledig scherm
Levensgevaarlijke situaties: fietser en auto gaan op het laatste moment onder de spoorbomen door.

'Big data'

Volledig scherm
Spoorwegovergang naast station Den Dolder. © Foto Ruud Voest

Het nieuwste wapen in de strijd tegen spoorlopen heet 'big data'. In een nieuwe app combineert ProRail bijvoorbeeld de weersverwachting, informatie over de omgeving en eerdere gevallen van spoorlopen. Medewerkers zien op hun tablet waar de kans het grootst is om spoorlopers aan te treffen. Mensen die langs het spoor lopen, veroorzaken daarmee steeds vaker vertraging voor de spoorwegen. 

ProRail-topman Pier Eringa wil het liefst alle overwegen uit Nederland opheffen, zei hij vandaag bij een jaarlijkse toelichting op de plannen van de spoorbeheerder. ,,De overweg is een kritisch punt op het spoor. Overwegen moeten zoveel mogelijk weg.''

Nederland telt nog 2.365 overwegen. De afgelopen vier jaar heeft ProRail honderd overwegen verwijderd en beter beveiligd. ,,We ruimen de ene overweg na de andere op, of we maken er een tunnel van'', licht Eringa toe.

Veiliger

Het is de afgelopen jaren een stuk veiliger geworden op het spoor. In 1986 kwamen er nog 68 personen om na een botsing met een trein op een overweg. Dit jaar zijn er tot nu toe vijf mensen omgekomen. ,,Maar elk ongeval is er nog steeds één te veel'', zegt Eringa.

ProRail investeert 1 miljard in noorden
ProRail had ook goed nieuws voor reizigers: in de eerste negen maanden van dit jaar zijn meer treinen op tijd aangekomen. Het percentage lag op ongeveer 91 procent, tegen 90,5 procent in dezelfde periode een jaar eerder. Van alleen de NS-treinen lag het percentage nog hoger: 91,9 procent.

Ook investeert ProRail de komende jaren 1 miljard euro in de verbetering van het spoor in Noord-Nederland. Als dit Spoorplan Noord-Nederland klaar is, worden de reistijden korter en de stations comfortabeler, aldus de spoorbeheerder.

Volledig scherm
Rotterdam Centraal.