Reizigers boos op Transavia na hectische stormvlucht

Inzittenden van vlucht HV5068 van het Spaanse Girona naar Rotterdam, die zaterdag in grote problemen kwam door de storm, dienen een klacht in tegen Transavia. Ze begrijpen niet dat er gevlogen werd terwijl in Nederland een weeralarm gold. Ook stellen reizigers dat ze na afloop slecht zijn opgevangen.

Op Twitter klaagden veel passagiers over de angstige momenten die ze hadden meegemaakt. Zo zou de bemanning een emergency call hebben afgegeven en de passagiers hebben opgedragen het hoofd tussen de knieën te leggen. Ook werd geklaagd over de slechte opvang en informatievoorziening. ,,Na een bizarre vlucht en noodlanding, veilig op Schiphol. Uren wachten op bagage en geen informatie en eten/drinken'', zo schreef passagier Karin van Berkel op haar Twitteraccount.

Slechte opvang
Transavia benadrukt dat de veiligheid nooit in het geding is geweest. Het toestel week na een mislukte landing uit naar Schiphol. Ook daar ging het bijna mis. Transavia erkent wel dat de opvang slecht was. Daarom zijn alle inzittenden gisteren gebeld.

,,We hebben uit de media klachten vernomen van passagiers die geen prettige ervaring en geen fijne vlucht hebben gehad'', zei een woordvoerster van Transavia. ,,Het was zaterdag uitzonderlijk weer en we waren door de drukte op Schiphol niet in staat de passagiers goed op te vangen. Het is een stukje nazorg.''

Over de inhoud van de gesprekken wil de vliegmaatschappij niets kwijt. ,,Maar de telefoontjes worden zeker op prijs gesteld.''

'Dankbaar'
Op Facebook en Twitter verschijnen ook berichten van mensen die vinden dat de passagiers blij moeten zijn dat ze veilig aan de grond kwamen. 'Bent u gewond geraakt, is het vliegtuig gecrasht? Nee, u bent geschrokken en u hebt angst gehad... Daar komt u wel weer overheen daar hoeft geen slachtofferhulp voor ingeschakeld te worden! Wees liever dankbaar dat de bemanning van dat vliegtuig u veilig aan de grond heeft gezet!' schrijft iemand op Facebook.