Volledig scherm
Het remsysteem van de scootmobiel is volgens deskundigen net zo gevaarlijk als dat van de stint. © ANP

'Remsysteem scootmobiel net zo gevaarlijk als dat van stint'

Al jaren op rij is het aantal dodelijke ongelukken met een scootmobiel erg hoog. Hoewel dat tot nu toe vooral werd geweten aan de hoge leeftijd van de bestuurders, zijn er volgens deskundigen aanwijzingen dat dit ook aan het remsysteem kan liggen. Zij doen vanavond hun verhaal in het consumentenprogramma Kassa.

De meeste scootmobielen hebben een combinatie van rem- en gassysteem dat lijkt op dat van de stint. Om te remmen, moet de gashendel aan het stuur worden losgelaten. Volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen is dat een levensgevaarlijke techniek, omdat mensen in een panieksituatie terugvallen op hun onbewuste reflexen en het stuur gaan vasthouden in plaats van los te laten. Dit remsysteem dat niet anticipeert op de menselijke reflexen kan een verklaring zijn, aldus Tertoolen, voor het grote aantal ongelukken met scootmobielen. 

Per 100.000 gebruikers vallen er bij de scootmobiel gemiddeld 15-22 keer meer doden dan met de fiets. En 4,5 tot 7 keer zoveel doden als met de auto. Bovendien loopt het aantal slachtoffers op. In 2010 vielen er 19 doden, in 2013 waren dat er 32 en in 2016 nog zes meer, namelijk 38. Ook het aantal mensen dat op de spoedeisende hulp terechtkwam steeg sterk: in 2010 waren dat er nog 1000, in 2013 al 1300 en in 2016 maar liefst 1600.

Weinig onderzoek 

Tot nu toe werd dat grote aantal vooral geweten aan de hoge leeftijd van de gebruikers. Maar echt onderzoek is daar nog niet naar gedaan. Kassa gaat daarom onderzoeker Peter Coppes vragen om een technisch onderzoek te doen naar het ontwerp, de assemblage en technische functionaliteit van de meest gebruikte scootmobielen. Hij deed eerder ook al onderzoek naar de stint. De uitslag van zijn onderzoek zal in november in het programma besproken worden.