Rijkswaterstaat onderzoekt matrixportaal na week met fatale botsingen
Rijkswaterstaat onderzoekt of er een patroon zit in de drie recente dodelijke botsingen met een ‘matrixportaal’. Vóór de fatale crash in Den Haag was er ook zo’n ongeluk in Staphorst en Deventer. De trieste balans: drie frontale botsingen, in drie dagen tijd, met negen doden.
Delen per e-mail
Bij A1-afslag Deventer knalden op paasmaandag vier Apeldoornse vrienden op een maxtrixportaal, net als in Den Haag. Hun auto vloog in brand. Ook hier overleden, net als in Den Haag, vier inzittenden. Diezelfde paasmaandag reed in Staphorst al een 19-jarige Deventerse tegen zo’n portaal. Ook daar met dodelijke afloop.
Voor wegbeheerder Rijkswaterstaat een alarmerend gegeven. ,,We betreuren de ongevallen zeer en leven mee met de nabestaanden’’, vertelt Thijs Scheres, persvoorlichter Rijkswaterstaat. De botsing op het matrixportaal is de gemene deler. Toch zijn er ook verschillen.
In Staphorst en Den Haag was er een vangrail voor het matrixportaal. In Deventer niet. Scheres: ,,We zullen dat in deze gevallen natuurlijk altijd onderzoeken, is ons beleid. Ook nu. Is er een patroon? Moeten we dingen aanpassen? Dat zal na onderzoek van onze deskundigen duidelijk worden.’’
Obstakelvrije meters
Scheres kan uitleggen waarom er in Deventer geen vangrail stond. ,,Vanaf de kantlijnmarkering op de weg meten we hoeveel obstakelvrije meters er zijn. Een paar meter de berm in mag er geen obstakel staan, volgens de regels.’’
Zo’n obstakel kan een viaduct zijn of een matrixportaal. In Staphorst en Den Haag stonden de portalen kort op de weg. ,,Daar was dus een geleiderail, in de volksmond vangrail genoemd. Er waren in Deventer vanaf de snelweg voldoende meters obstakelvrijezone, dus was daar geen geleiderail.’’
Impact minder groot
Een vangrail maakt de impact van een knal minder groot, stelt Scheres. ,,Maar het wil niet zeggen dat een geleiderail geen botsing brengt, of dat mensen dan niet gewond raken of overlijden. Helaas... Het maakt de kans kleiner dat de botsing ernstig is. De rail zorgt er namelijk vaak voor dat je langs het obstakel wordt geleid.’’
Ondanks de drie dramatische auto-ongelukken blijkt uit onderzoek dat juist snelwegen het meest veilig zijn. Volgens het instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) lopen verkeersdeelnemers meer risico op een ongeluk op provinciale wegen en wegen binnen de bebouwde kom.
Op snelwegen komen frontale crashes dankzij de middenberm nauwelijks voor. Bovendien rijdt het verkeer in dezelfde richting, op ongeveer dezelfde snelheid en zijn er waarschuwingssignalen voor weggebruikers die een file in rijden.
Snelwegen zijn meest veilige wegen van ons land
Ondanks de drie dramatische auto-ongelukken van afgelopen week op de snelweg, blijkt uit onderzoek dat snelwegen de meest veilige wegen van ons land zijn. Het instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) stelt dat verkeersdeelnemers de grootse risico’s op een ongeluk lopen op wegen binnen de bebouwde kom en op provinciale wegen. ,,Zo zijn veel 30-kilometerzones nog altijd sober ingericht, soms alleen met een ‘zone 30-bord’ of een uitritconstructie. De verkeerssituatie wordt veiliger met drempels, asverspringingen, wegversmallingen of een ander wegdek,” zegt een woordvoerder van het SWOV.
Autosnelwegen zijn ondanks hun hoge maximumsnelwegen het veiligste wegtype. Dankzij de middenberm komen frontale aanrijdingen in Nederland amper voor. Bovendien rijdt het verkeer in dezelfde richting, in ongeveer dezelfde snelheid en waarschuwt verkeerssignalering weggebruikers die op een file inrijden.
Het aantal verkeersdoden op de Nederlandse wegen nam afgelopen jaar toe. Liefst 678 mensen kwamen om, 65 meer dan in 2017. Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) is een ongeluk in de meeste gevallen het gevolg van menselijk falen. Denk aan rijden met een te hoge snelheid, alcohol- of drugsgebruik of afleiding door de smartphone. VVN steunt de MONO-campagne, waarin verkeersdeelnemers worden opgeroepen hun mobiel te negeren wanneer ze onderweg zijn. ,,Het moet gemeengoed worden om geen belletjes of appjes te beantwoorden als je achter het stuur zit,” zegt een VVN-woordvoerder.
Het SWOV legt de prioriteit liever bij verkeersmaatregelen dan bij campagnes die het gedrag van verkeersdeelnemer moeten veranderen. ,,Wanneer je de weg goed inricht, lok je veilig gedrag uit. Uit eerder onderzoek weten we bijvoorbeeld dat automobilisten zachter rijden als er klinkers in een 30kilometer zone liggen in plaats van asfalt,” aldus het SWOV.
Het ongeval op de A1 bij Deventer waarbij vier mensen overleden bleek een eenzijdig ongeluk:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Surinamers redden tuinders in het Westland: ‘Alsof ik weer even in de Amazone ben’
Toen tuinder Aad van der Kruk weg moest op zijn vaste stek en een nieuw bedrijf moest opstarten, besloot hij zijn kas te verhuren aan stedelingen. Zijn moestuintjes onder glas zijn populair, vooral in de Surinaamse gemeenschap. ‘Alsof ik weer even in de Amazone ben'. -
PREMIUM
Lobbyisten Brancheclubs draaien overuren voor royaal steunpakket ondernemers
Met de belofte van een extra steunpakket voor zwaar getroffen ondernemers, is het spitsuur op het Binnenhof. Belangenclubs van zwaar getroffen sectoren proberen hun invloed op de inhoud van de nieuwe maatregelen te laten gelden. Hoe zorg je voor de perfecte lobby? ,,We vertellen schrijnende verhalen van onze ondernemers. Die komen binnen.’’ -
Peiling: val kabinet-Rutte III maakt electoraal weinig uit
Na het besluit van het kabinet-Rutte III om af te treden vanwege de toeslagenaffaire zijn de electorale verhoudingen nauwelijks veranderd. De vier partijen die in de regering zaten, komen echter wel steeds dichter bij een meerderheid van 76 zetels, meldt opiniepeiler Maurice de Hond zondag. -
PREMIUM
video Corry werkt 50 jaar als kraamverzorgster: ‘Zo’n ouwe taart hoefde ik niet aan m’n bed. Nu ben ik er zelf één’
Al vijftig jaar staat Corry Theunisse vrouwen met raad en daad bij tijdens de eerste dagen na een bevalling. De 67-jarige kraamverzorgster krijgt zelfs speciale verzoekjes van vrouwen die in de laatste weken voor hun bevalling zitten. -
Onderwijsexperts: ‘Meer dan veertien weken thuiszitten, dat haal je niet zomaar in’
Kinderen moeten het tot tenminste 8 februari zonder onderwijs op school stellen, werd gisteren bekend. Ondanks de goede intenties en inspanningen van thuisonderwijzers lopen leerlingen die een tijdje van school wegblijven een groot risico op een leerachterstand. Is dat erg, kunnen ze dat inhalen, en wat zijn de gevolgen op lange termijn?
-
PREMIUM
Jan Hein Sträter ‘Ik ontken niet dat tabaksverslaving bestaat, maar het probleem wordt erg overdreven’
Mensen roken niet omdat er een tabaksindustrie is, maar de tabaksindustrie is er omdat mensen graag roken. Dat zegt Jan Hein Sträter, directeur van de brancheorganisatie van de Nederlandse tabaksindustrie. -
18 januari Vandaag is het Blue Monday: zo overleef je de meest deprimerende dag van het jaar
Met weinig leuks in het vooruitzicht is deze tijd misschien wel de meest deprimerende van het jaar. Maar we zijn zelf in staat onze stemming op te vijzelen, zeggen deskundigen. Leg je telefoon weg, draai uptempo muziek en eet gefermenteerd voedsel. -
Welke televisie past het best bij jou?
De ene tv-kijker is de andere niet: niet alleen maakt het uit waar de televisie komt te staan, ook wat zich precies op het scherm afspeelt is van belang om de juiste keuze te maken. We bekeken de interessantste tv’s per ‘type’ gebruiker.