Roemrucht frisdrankmerk Exota keert terug

Drie ondernemers uit Veghel brengen het roemruchte frisdrankmerk Exota terug op de markt. Ze hebben het merk gekocht en in een fabriekje in Frankrijk 60.000 flessen laten maken. Het merk ging in de jaren zeventig op de fles nadat VARA's Ombudsman beweerde dat flessen koolzuurhoudende limonade van Exota makkelijk explodeerden. De ontploffing in het programma was echter in scène gezet.

De initiafnemers presenteerden het drankje gisteren op een beurs in Veghel. Net als de oude flesjes zijn de nieuwe voorzien van een plopdop.

Bouwondernemer Stefan van de Ven kwam op het idee de frisdrank terug te brengen nadat hij een oude fles Exota had gevonden. ,,Het was de bedoeling het heel klein te houden, maar iedereen is enthousiast'', zegt hij over de reacties op de beurs. De frisdrank, verkrijgbaar in acht smaken, wordt alleen verkocht in horeca- en speciaalzaken, niet in de supermarkt.

Ontploffende flessen
Exota is tegenwoordig vooral bekend van de gelijknamige affaire uit het begin van de jaren zeventig. Naar aanleiding van klachten over exploderende frisdrankflessen liet Marcel van dam in VARA's Ombudsman zien hoe een fles ontplofte. Het was geen fles van Exota, maar het merk werd in de aflevering wel vaak genoemd. Na de uitzending kelderde de omzet van het merk, dat een jaar later (in 1973) failliet ging.

Het was niet alleen geen fles van Exota, de explosie was bovendien in scène gezet; er werd een kogel afgevuurd om de fles uiteen te laten spatten. Pas in 1996 bepaalde de rechter dat de VARA en Van Dam zo'n 7,5 miljoen gulden schadevergoeding moesten betalen aan Exota, toen de grootste compensatie van een mediaorgaan ooit.

De ondernemers die het merk opnieuw lanceren, maken zich geen zorgen over de imagoschade van toen. ,,Die ploffles is gewoon een verhaal van vroeger'', zegt Van de Ven tegen Foodlog.