Volledig scherm
© REUTERS

'Ryanair schoffeert zowel passagiers als personeel met sluiting basis Eindhoven'

OpinieHet personeel van Ryanair moet onmiddellijk verhuizen nu de vliegbasis Eindhoven sluit, anders volgt ontslag. Agnes Jongerius en Leen van der List vinden dat het kabinet Ryanair keihard moet aanpakken.

Ryanair schoffeert de gedupeerde passagiers die geen schadevergoeding krijgen voor de recente staking, en de eigen medewerkers. Het kabinet is aan zet om deze multinational keihard aan te pakken. Maar het pakt niet door en kijkt naar Brussel om het vuile werk op te knappen.

De piloten en het cabinepersoneel vliegen naar Barcelona, Praag of Dublin, maar ze keren steeds terug in Eindhoven. Daar doen ze boodschappen, gaan hun kinderen naar school en betalen ze belasting. Ryanair besloot de basis op Eindhoven Airport per 5 november te sluiten en verplicht iedereen binnen een paar weken op eigen kosten te verhuizen, anders volgt ontslag. Dit is niet toegestaan, maar daar heeft Europe's favourite airline lak aan. Ondertussen doet het kabinet niets om dit te voorkomen.

Dreigen 

Quote

Het kabinet mag Ryanair niet laten wegkomen met al deze schofferin­gen

Jarenlang wierf Ryanair doelbewust mensen in het ene land, gaf hun een Iers contract en plaatste ze in een ander land op een basis. Zodra iemand zijn mond opentrok werd gedreigd met overplaatsing. En nu iedereen in opstand komt, sluit Ryanair de basis. Alles om maar niet te hoeven onderhandelen over fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden.

Midden in de crisis maakte de lowbudgetmaatschappij enorme winsten, vooral door de personeelskosten te drukken. Piloten moesten betalen om te mogen werken, om zo de wettelijk verplichte vlieguren te halen.

Bij ziekte kreeg je geen loon, want volgens Ryanair hoeft dat niet in Ierland. Ryanair koos de wetten uit die haar het beste uitkwamen. Dit trucje paste de maatschappij in heel Europa toe.

Rechtszaak

Via een rechtszaak heeft de FNV hier een streep door gezet. Het Europees Hof besloot dat de arbeidsvoorwaarden van het land moeten gelden op de plek vanwaaruit iemand gewoonlijk werkt. Dus werk je vanuit Eindhoven, dan val je onder het Nederlandse arbeidsrecht. Dat betekent dat Ryanair om de tafel moet met de Nederlandse vakbonden als zij de basis willen sluiten. De arbeidsinspectie moet zorgen voor handhaving.

Het verbaast ons zeer dat minister van Infrastructuur Van Nieuwenhuizen vooral naar Brussel kijkt. Zij is een 'praatgroepje' met haar vakcollega's begonnen om de Europese Commissie nog eens te vragen wat er gebeuren moet. Terwijl het kabinet treuzelt, heeft Brussel al actie ondernomen. Eurocommissarissen Thyssen en Bulc, van Sociale Zaken en Transport, zijn glashelder. Het lokale recht geldt. Topman O'Leary is al op het matje geroepen in Brussel.

Schofferingen

Het kabinet mag Ryanair niet laten wegkomen met al deze schofferingen. Van Nieuwenhuizen moet haar collega-minister Koolmees (Sociale Zaken) aanspreken. Het is tijd dat hij in navolging van zijn Belgische en Duitse collega's eist dat Ryanair zich aan het Nederlandse recht houdt. En rap een beetje, dus voordat de basis Eindhoven sluit, het personeel in de kou staat en de vogel gevlogen is.

Agnes Jongerius is PvdA-Europarlementariër, Leen van der List is projectleider bij FNV Luchtvaart.