Volledig scherm
© ANP

‘Schiphol op zee financieel haalbaar’

Schiphol op zee is financieel haalbaar en beter voor de omwonenden van de luchthaven. Dat stelt voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW Hans de Boer in een verklaring. Hij pleit voor ,,een oranje-verbond” van het kabinet met pensioenfondsen, woningbouwcorporaties, bouwers, Schiphol en KLM.

Volgens De Boer moet ervoor worden gekozen om op de locaties waar Schiphol nu wil uitbreiden zo'n 200.000 koop- en huurwoningen te ontwikkelen. ,,Hiermee kan een groot deel van de kosten van de aanleg van het vliegveld op zee gedekt worden. Bovendien biedt zo'n ontwikkeling grote kansen voor de toekomst van de Randstad en de grote woningbouwopgave waar we voor staan”, aldus de werkgeversvoorman.

17 miljard

Volgens de werkgeversvoorzitter blijkt uit berekeningen van KuiperCompagnons en Fakton, een advies- en ontwerpbureau voor Stedenbouw, Architectuur, Ruimtelijke Ordening en Landschap, dat de ontwikkeling van Schiphol Stad zo'n 13 tot 17 miljard euro aan directe grondopbrengsten kan opleveren. Indirect lopen de inkomsten nog verder op door waardevermeerdering en verhuur van woningen, zegt hij. 

,,Op zo'n manier wordt de aanleg van Schiphol op zee interessant voor pensioenfondsen en is het voor de Staat een betaalbaar en realistisch scenario.”

Levensgeluk

Bijkomend voordeel is volgens hem dat het levensgeluk van mensen toeneemt. ,,Minder herrie, veiliger en met meer waarde." Hij pleit voor een ,,een Schiphol-wet" die ervoor zorgt dat het project snel van de grond komt, ,,binnen tien tot vijftien jaar". De Boer roept op om het plan serieus uit te werken ,,om mensen weer perspectief te bieden met minder herrie en fijnstof in de Randstad.’’

De Boer doet zijn aanbeveling naar aanleiding van het mislukken van het overleg over de groei van Schiphol, afgelopen woensdag.