Volledig scherm
Docenten van middelbare scholen willen minder uren voor de klas, zodat ze betere lessen kunnen voorbereiden. Leerlingen steunen hen daarin. © ANP

Scholier durft vragen niet te stellen aan 'overbelaste en gestreste leraar'

Actievoerende docenten van middelbare scholen, VO in Actie, bieden vandaag een manifest aan in de Tweede Kamer, waarin ze pleiten voor minder lesuren en een oplossing voor het lerarentekort. Ze hebben steun van 'hun' leerlingen: het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS). 

In navolging van hun collega's in het basisonderwijs hopen de leerkrachten van middelbare scholen op betere werkomstandigheden. Ze vinden dat de kwaliteit van de lessen achteruitholt, omdat ze te veel uren voor de klas staan en te weinig tijd hebben om zich voor te bereiden. 

Dat raakt ook de leerlingen. ,,Leraren staan er vermoeid of gestresst bij,'' zegt Anouk Gielen, voorzitter van het LAKS. ,,Soms durven leerlingen niets te vragen, omdat ze zien dat de leraren het al zo druk hebben. Ze merken het ook tijdens lessen. Dan zegt zo'n leraar: sorry, het is allemaal niet gelukt. Ik moest veertig toetsen nakijken, dus we gaan een documentaire kijken.''

Quote

Soms zegt zo'n leraar: sorry, het is allemaal niet gelukt. Ik moest veertig toetsen nakijken, dus we gaan een documentai­re kijken

Anouk Gielen, voorzitter LAKS

Bovendien merken de leerlingen dat ze in grote klassen zitten en veel tussenuren hebben door lesuitval. Gielen: ,,Een basisschoolklas wordt naar huis gestuurd, waardoor het lerarentekort heel zichtbaar is. Op het voortgezet onderwijs is het probleem onzichtbaarder, want wij hebben een tussenuur.''

Steun

De leraren hopen op steun vanuit de Tweede Kamer. Ze vinden dat het kabinet maatregelen moet treffen om het lerarentekort terug te dringen en het aantal lesuren moet terugbrengen van 25 naar 20. Volgende week debatteert de Tweede Kamer over de onderwijsbegroting. De docenten hopen dat de Kamerleden zich hard maken om ook de problemen op middelbare scholen op te lossen. 

Toch loopt de actie in het voortgezet onderwijs nog geen storm. Waar het aantal actievoerende basisschoolleraren in een mum van tijd naar tienduizenden steeg, blijft de teller in het voortgezet onderwijs hangen op iets meer dan 1000. ,,Het blijkt moeilijk om veel leraren te bereiken. Ze hebben er geen flauw benul van dat we bestaan,'' constateert kartrekker Kim van Strien. 

  1. Student Rogier volgde gastles van pedofiel Nelson: ‘UvA had nooit sorry moeten zeggen’

    Student Rogier volgde gastles van pedofiel Nelson: ‘UvA had nooit sorry moeten zeggen’

    De Universiteit van Amsterdam had nooit excuses moeten aanbieden voor het uitnodigen van Nelson Maatman, de pedo-activist die ernstig bedreigd wordt na zijn optreden in het NPO-programma Danny op straat. Dat vindt student Rogier van de Veen. Hij zat in het college dat Maatman vorige week toesprak. ,,Als de universiteit gaat dansen naar de pijpen van de populaire mening, verliest zij haar kritische karakter.’’