Volledig scherm
Jan Paul van Dooren krijgt van leerlingen van 't Venster via een app opbouwende kritiek op zijn manier van lesgeven. © Koen Verheijden

Schoolklas geeft docent feedback via nieuwe app

Leerlingen van ruim honderd middelbare scholen gaan de lessen van hun docenten beoordelen. Een nieuwe methode met app moet de discussie tussen scholieren en leraren op gang brengen over hoe het beter kan. ,,Als de leerlingen mogen meedenken, zijn ze ook gemotiveerder.''

Quote

Ze mogen geen cijfer geven. Het moet opbouwend werken

Lisa Hu
Volledig scherm
© anp
Quote

Het zijn kleine dingetjes bij meneer Van Dooren. Hij is een goede leraar

Kim Ornstein (13)

Hij behandelt alle leerlingen gelijk en ze kunnen goed met hem over problemen praten. Meneer Van Dooren mag alleen wat vaker leerlingen laten uitpraten. Lees hier de beoordeling van Jan Paul van Dooren, 58 jaar, docent wiskunde en Nederlands op 't Venster in Arnhem en al 35 jaar in het vak. Een tweede klas mocht vertellen wat ze van deze docent vond. ,,Ja, dat is natuurlijk best eng, want je moet je kwetsbaar opstellen'', erkent de leraar.

In al die jaren voor de klas heeft Van Dooren nooit een evaluatie van zijn leerlingen gehad. ,,Ik weet wel dat ze me een leuke leraar vinden, maar had geen idee wat beter kan.'' Laten uitpraten dus, luidde het oordeel van de vmbo'ers. Dat herkent Van Dooren: ,,Ik ben iemand die duidelijk is, ervan houdt leiding te geven en minder de discussie aangaat.'' Kim Onstein (13) is mild: ,,Het zijn kleine dingetjes bij meneer Van Dooren. Hij is een goede leraar.''

Feedback
De Nationale DenkTank - waarin 24 studenten, net-afgestudeerden en promovenda de afgelopen maanden zochten naar verbeteringen van de onderwijskwaliteit op basis- en middelbare scholen - komt vandaag met een advies voor 'het leren van de toekomst'. Meer feedback voor leraren door leerlingen is één van de  aanbevelingen van de jonge wetenschappers. De DenkTank presenteert de app Onze Les, waarin scholieren hun docenten kunnen laten weten wat ze goed vonden aan de les, en wat juist minder.

Uit onderzoek van de Nationale DenkTank blijkt dat de lessen beter worden van feedback. Bovendien stijgt de motivatie van leerlingen. ,,Die hebben veel ideeën over wat op school allemaal beter kan. Door ze erbij te betrekken, vinden ze de lessen leuker en kan het zijn dat ze beter presteren'', verklaart Lisa Hu, die aan het OnzeLes meewerkt. Hoewel Nederlandse leerlingen goed presteren op school, zijn ze minder gemotiveerd dan scholieren in andere landen.

Hoe kunnen leerlingen weer zin in school krijgen? De Nationale DenkTank stuitte op een top 150 van factoren die prestaties helpen verbeteren van de Nieuw-Zeelandse onderwijswetenschapper John Hattie. Een klassengesprek staat op nummer 7, feedback op nummer 10.

Op de Nederlandse scholen ontbreekt het daar echter aan, constateert de Stichting LeerKRACHT, die op honderden scholen onderwijs probeert te verbeteren. ,,De meeste leraren staan alleen in hun lokaal, doen hun ding en vragen nooit feedback van collega's. Laat staan van leerlingen'', constateert voorzitter Jaap Versfelt. Zo is nu eenmaal de schoolcultuur, luidt de verklaring. ,,Leraren moeten het goede voorbeeld geven, die leren niet.''

Verrassend
De afgelopen weken testten de jonge wetenschappers Onze Les op scholen. Hoe werkt het? Leraren en leerlingen moeten zelf een lijstje maken met wat ze belangrijk vinden in een les. De uitkomsten zijn soms verrassend. Vmbo-leerlingen vinden het bijvoorbeeld vervelend als een leraar onverzorgd is, grof is tegen leerlingen of niet naar ze luistert. Vwo'ers vinden het vooral belangrijk als de docenten complimenten geven, gestructureerd lesgeven en duidelijk zijn over het huiswerk.

De criteria die tijdens de klassendiscussie ontstaan, komen in de app. Eens in de zoveel tijd beoordelen de leerlingen hun leraar daarop. ,,Dat kan confronterend zijn voor leraren'', constateert Hu. De leraar kan precies zien aan welke punten hij of zij moet werken. Het is niet de bedoeling dat het een simpele afrekening van de docent wordt. Hu: ,,Ze mogen geen cijfers geven. Dan kunnen ze hun docent ineens slecht beoordelen als ze een keer een onvoldoende hebben gekregen. Het moet wel opbouwend werken.''

Massachusetts
De Stichting LeerKRACHT gaat op ruim honderd scholen met Onze Les aan de slag. ,,Op scholen met geweldig onderwijs, bijvoorbeeld in Massachusetts en Ontario, is allang een cultuur van betere lessen door feedback'', stelt Versfelt. Maar er is meer nodig dan een app, beseft hij. ,,Docenten moeten zich leren openstellen voor kritiek. Een leraar van 50 jaar die al 30 jaar voor de klas staat, gaat echt geen feedback accepteren. We moeten de cultuur veranderen. Door elkaar eerst als collega's te beoordelen, kunnen ze zien dat feedback leuk is.''

Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) juicht het toe dat leerlingen meer te zeggen krijgen. ,,Zij zien de leraren en weten wat beter kan'', verklaart voorzitter Andrej Josic. Hij denkt dat het prima aan tieners is besteed om hun docenten te evalueren. ,,Als ze het idee krijgen dat de leraren naar ze luisteren en de lessen leuker worden, is dat goed voor de motivatie.''

Wensen
Op 't Venster voelt Kim voelt zich na de beoordeling beter gehoord. ,,We zeggen wel vaker iets tegen een docent, maar hebben dan het idee dat er niets mee wordt gedaan. Als leraren naar onze wensen luisteren en dingen veranderen, krijg ik meer zin in de les.'' De feedback die leraar Van Dooren kreeg, heeft hem aan het denken gezet. ,,Ik ga binnenkort met de leerlingen in gesprek om er achter te komen waarom ze tot dit oordeel zijn gekomen.''

De scholen mogen zelf bepalen wat ze met de beoordelingen doen. Ze kunnen die bijvoorbeeld gebruiken om docenten aan elkaar te koppelen om van elkaar te leren. Of om een docent inzicht te geven in wat wel en wat niet goed werkt in bepaalde klassen.

poll

Welk team kies jij?

  • Friet (41%)
  • Patat (59%)
53503 stemmen