Schots en scheef in het schap: door hitte misvormde groenten toch te koop

De hitte misvormt veel groente en fruit bij telers. De appels en peren te klein, de komkommer krom en de broccoli gaat de missverkiezing ook al niet winnen. Doordat zoveel soorten misvormd zijn, gedogen Plus Supermarkt en Coop nu groenten en fruit die andere jaren afgekeurd zouden worden.

Volledig scherm
Afgekeurde groenten van telers die wellicht nu wel in de schappen komen naast die van de Plus. © Foto Freddy Schinkel

Lia van den Berg ziet het wel, bij haar favoriete ‘Plus-ie’ in IJsselmuiden. ,,Ja, deze komkommer is iets krom, hè. En deze… Ja, deze is mooi recht.’’ De kromme komkommer is er eentje van een teler die normaal wordt afgekeurd voor de supermarkt, maar straks misschien net wél door de keuring komt bij Plus Supermarkt. De andere is van de Plus zelf.

De supermarkt wil samen met Coop de leveranciers en telers tegemoet komen, die grote problemen hebben om ‘esthetisch verantwoorde’ groente en fruit af te leveren. Bij elke oogst zijn er exemplaren die de schappen van de supermarkt niet halen. Ze hebben namelijk net niet de vorm en afmetingen die de supermarkten eisen.

Door de combinatie van hitte en droogte dit jaar, is het aantal misvormingen van onder meer peren, appels, kroppen sla, prei, komkommers, aardbeien, uien, broccoli en paprika’s gigantisch toegenomen. Soms hebben misvormingen zo de overhand in de productie, dat telers leveringsproblemen krijgen als ze geen misvormde exemplaren mogen aanleveren.

  1. Auschwitz-museum woest op Bol.com om verkoop 'hatelijke en gruwelijke' naziboeken

    Auschwitz-museum woest op Bol.com om verkoop 'hatelijke en gruwelijke' naziboeken

    Het museum Auschwitz Memorial doet een dringende oproep aan Bol.com en Amazon om per direct te stoppen met de verkoop van ‘hatelijke, gruwelijke en antisemitische boeken’. Omstreden boeken van auteurs zoals oorlogsmisdadigers Heinrich Himmler en Julius Streicher worden verkocht in de webshop van de bedrijven. Bol.com heeft begrip voor de oproep en begrijpt het sentiment, maar laat weten de boeken niet uit de verkoop te halen.
  2. Geen regels voor kindvloggers: ‘Bij sommige ouders staan de eurotekens in de ogen’
    PREMIUM

    Geen regels voor kindvlog­gers: ‘Bij sommige ouders staan de eurotekens in de ogen’

    Ze testen cosmeticaproducten, spelen met speelgoed of maken slijm. Hun video’s worden miljoenen keren bekeken en adverteerders betalen grof geld. Geen wonder dat het aantal kindvloggers met een eigen YouTube-kanaal is geëxplodeerd. Hoewel de regels voor kinderarbeid streng zijn, lijken kindvloggers vrij spel te hebben. En dat is een probleem, vinden experts. ,,Een kind is geen verdienmodel.”