Volledig scherm
© ANP

Schultz: NS blijft nummer 1 op spoor, ook na 2015

Als het aan minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) ligt kunnen de Nederlandse Spoorwegen (NS) ook na 2015 het reizigersvervoer blijven verzorgen op de belangrijkste spoortrajecten in Nederland.

Dat plan wil zij vrijdag bespreken in de ministerraad.

De huidige concessie om te mogen rijden op het zogenoemde hoofdrailnet loopt per 2015 af. Een nieuwe concessie is te vergeven voor de periode 2015-2025 en daarvoor heeft de VVD-bewindsvrouw opnieuw de NS op het oog, melden diverse bronnen op het Binnenhof.

De samenstelling van dat kernnet laat Schultz niet in stand. Enkele spoorlijnen in Limburg mogen worden aanbesteed, waardoor ook andere vervoerders dan NS kunnen proberen een concessie te krijgen om daar treinen te laten rijden. Een onderzoek moet leren of dat ook met drie andere lijnen kan. Het zou gaan om de lijnen Zwolle-Groningen, Apeldoorn-Enschede en Eindhoven-Weert.

Ook nu zijn er al andere vervoerders dan NS actief op de lijnen die buiten het hoofdrailnet vallen.

GroenLinks is blij met de plannen. Maar mogelijke verdere concurrentie op het spoor, waarbij verschillende vervoerders stoptreinen op een traject mogen laten rijden, is volgens de partij een dwaling. Dat vraagt om problemen, stelde Tweede Kamerlid Ineke van Gent woensdag. 'De dienstregeling wordt complexer, zeker bij calamiteiten. Geen reiziger zit daarop te wachten. Dat de minister begint in Limburg is geen toeval, maar een knieval richting PVV.'