Volledig scherm
Het verongelukte toestel van Martinair op de luchthaven van Faro in 1992. © epa

Slachtoffers Faro-ramp gaan strijd aan

De vliegramp bij de Portugese stad Faro in december 1992 is vandaag onderwerp van een juridische strijd tussen de slachtoffers en Martinair. Zo'n 30 slachtoffers willen het bij de rechter in Amsterdam voor elkaar krijgen dat de luchtvaartmaatschappij, die inmiddels is opgegaan in de KLM, de schadevergoeding herziet.

Bij het accepteren van de schadevergoeding in 1993 waren ze niet goed op de hoogte van de oorzaak van de vliegramp, stellen zij. Destijds concludeerde een Portugese onderzoekscommissie dat het toestel tegen de grond kwakte door een onverwachte windvlaag.

De overlevenden en nabestaanden hebben deze conclusie altijd in twijfel getrokken en lieten luchtvaartingenieur Harry Horlings nieuw onderzoek doen. Na een analyse van de zwarte dozen stelde hij in 2011 vast dat niet het slechte weer de oorzaak was, maar dat de piloten van Martinair fouten hebben gemaakt bij de landing.

De slachtoffers hebben ook de Staat gedagvaard. Deze zaak dient 20 januari voor de rechtbank in Den Haag.