Slechte camper-recensie? Dan 5000 euro boete!
Problemen met een pas aangeschafte camper? Er zijn bedrijven die zo boos worden als klanten daarover op internet uit de school klappen dat ze intimiderende mails sturen om de tekst er weer vanaf te krijgen. Sommigen dreigen zelfs met een boete van maar liefst 5000 euro.
Delen per e-mail
Hij dreigde zelfs de camper ‘buiten het terrein te pleuren’ toen we boos werden.
‘Koop geen camper bij dit bedrijf,’ schreef Marja vorig jaar februari ten einde raad. Het dak van haar pas aangeschafte rijdende vakantiehuisje bleek zo lek dat de complete kap vervangen moest worden. Schade: 6.000 euro. En dat terwijl ze er nog geen vakantietrip mee had gemaakt.
Terug dus naar de verkoper. Maar die gaf niet thuis. ,,Er werd beloofd het te repareren maar dat gebeurde steeds niet. Hij dreigde zelfs de camper ‘buiten het terrein te pleuren’ toen we daar boos over werden.’’
Negatieve recensie
Marja is het getouwtrek over de schade zo zat dat ze haar ervaringen wil delen met andere potentiële kopers. Ze schrijft een nette, maar negatieve recensie op internet. ,,Toen kregen we een mail met de mededeling dat we de tekst moesten verwijderen omdat het schadelijk was voor zijn bedrijf en alle nadelige gevolgen op ons zouden worden verhaald.’’
Het stel schrikt zich rot, wil niet nog meer ellende, en vraagt de website van de Nederlandse Kampeerauto Club uiteindelijk om hun daar geplaatste reactie te verwijderen. Daar horen ze dat ze niet de enige te zijn die onder druk worden gezet om slechte recensies weg te halen.
In een jaar tijd krijgt de vereniging voor camperaars twintig meldingen van klanten die zich geïntimideerd voelen nadat ze zich op internet negatief hadden uitgelaten. Er zijn zelfs twee camperdealers die een verbod hebben opgenomen in hun verkoopvoorwaarden. Wie toch op sociale media slechte verhalen over de bedrijven verspreidt, kan op een boete rekenen van 5000 euro wegens smaad.
Totale onzin
Het is totale onzin, oordeelt de huisjurist van de NKC. ,,Want er is waarschijnlijk geen rechter die dit zal toekennen’’. zegt woordvoerder Sven Schutte van de NKC. ,,Maar het kan wel mensen afschrikken.’’
De NKC noemt het dan ook onacceptabel dat sommige bedrijven zo ver gaan dat ze klanten intimideren en boeteclausules opnemen in de voorwaarden. Om aan de misstanden een eind te maken is er nu een meldpunt ingesteld waar mensen met klachten terecht kunnen. ,,De meeste bedrijven zijn merkdealers of aangesloten bij de BOVAG, maar er zitten ook een paar cowboys tussen en die willen we aanpakken.’’
De Bovag is niet blij met het gedrag van sommige garagebedrijven. Het hanteren van een boeteclausule bij een negatieve recensie noemt woordvoerder Paul de Waal van de Bovag ‘oerstom’. ,,Het is opstandig gedrag en slaat nergens op. Juridisch is het ook niet houdbaar.’’
Angst
De Waal begrijpt wel waar de angst vandaan komt. Voor garagebedrijven en dealers is het fenomeen recensie nog vrij nieuw; in tegenstelling tot de bijvoorbeeld in de reisbranche die er al jaren mee te maken heeft. ,,Maar het is nu een eenmaal dé manier waarop klanten zich oriënteren. Dat moeten bedrijven niet zien als een bedreiging, maar als een kans.’’
Ook slechte reviews zijn volgens De Waal een zegen. ,,Los klachten op met een goed gesprek en een kop koffie. Als de klant uiteindelijk toch blij is, heb je er een fan en een ambassadeur bij.’’ Aan de andere kant ziet De Waal ook dat sommige klanten ook onterecht bedrijven in een kwaad daglicht zetten. Bijvoorbeeld omdat ze wrok of spijt hebben van een aankoop. ,,Dan kun je maar één ding doen: jouw eigen verhaal eronder zetten. Wie het beste met klanten voor heeft, krijgt vanzelf bijval.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMPomppionier
Tango lanceert tankstation van de toekomst: duurzame brandstof en laadpalen
Ruim twee decennia na de introductie van Nederlands eerste onbemande pomp komt pionier Tango nu met het tankstation van de toekomst, waarin duurzame brandstoffen en elektrisch rijden een prominente rol spelen. -
PREMIUMHet zaad van Karbaat
Omstreden spermadokter misbruikte patiënten: ‘Je krijgt een héél mooi kind, zei hij, nu snap ik waarom’
Jan Karbaat, de arts die met zijn eigen sperma vrouwen insemineerde en tientallen donorkinderen verwekte, maakte zich ook schuldig aan seksueel misbruik. Meerdere vrouwen zeggen aangerand en soms bijna verkracht te zijn. Ook maakte hij seksueel getinte opmerkingen. Dat verklaren ze in de driedelige documentaire ‘Het Zaad van Karbaat’, die vanaf maandag wordt uitgezonden. -
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)? -
poging kindermoord
Ouders (17) van in container gevonden baby aangehouden, ook oma opgepakt
De politie heeft afgelopen woensdag de ouders aangehouden van de baby die in een container in Amsterdam werd gevonden. Het gaat om twee minderjarigen van 17 jaar uit Amsterdam. Dat meldt het Openbaar Ministerie. Ook de moeder van het minderjarige meisje, de oma van de baby, werd aangehouden. -
PREMIUMColumn Saskia Noort
Anderhalve meter is amperhalve meter geworden en de avondklok is er om te ontduiken
Saskia Noort schrijft wekelijks over nieuws dat haar raakt. De schrijfster ziet de steun voor de coronamaatregelen afnemen. ,,De eenzaamheid, het afgesloten zijn en de uitzichtloosheid zijn niet meer te dragen.’’
-
Tupperware Nederland stopt per direct met verkoop legendarische producten
Tupperware stopt vanaf 1 maart met de verkoop in Nederland. Het befaamde bedrijf in keukengerei en plasticartikelen zal ook stoppen met de Tupperwareparty's. -
PREMIUM
Pandemie raakt starters hard: ‘Aan begin van lockdown had ik niet eens een bureau thuis’
Als starter sta je normaal al voor uitdagingen genoeg, maar zeker als je tijdens een pandemie voor het eerst aan de bak moet zien te komen. VCP Young Professionals, de jongerenorganisatie van vakbond VCP, vroeg onlangs aandacht voor deze groep werkenden, die tussen wal en schip dreigt te vallen. Drie starters op de arbeidsmarkt vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar. ,,Uiteindelijk bracht ik zestien uur per dag in dezelfde ruimte door.’’ -
PREMIUM
Onroerendezaakbelasting flink omhoog, of valt het mee?
De onroerendezaakbelasting die huiseigenaren aan gemeenten betalen gaat dit jaar met gemiddeld 5,3 procent omhoog, noteert Vereniging Eigen Huis, die eerder al via een petitie aandacht vroeg voor de forse percentuele stijging. Waar komt die stijging vandaan? Vijf vragen en antwoorden.