Slimme auto heeft last van domme bestuurder
VeiligheidssystemenModerne auto’s zitten tjokvol veiligheidssystemen, maar de bestuurders maken er nauwelijks gebruik van. Niet omdat ze niet willen, maar omdat ze domweg niet weten welke slimme snufjes hun auto heeft.
Delen per e-mail
Dat blijkt uit onderzoek van Connecting Mobility, een projectbureau van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In samenwerking met de RAI Vereniging, de branchevereniging van autofabrikanten en -importeurs en de Vereniging Zakelijke Rijders werd onderzocht wat auto’s van maximaal 5 jaar oud aan veiligheidsvoorzieningen hebben en wat bestuurders ermee doen.
Die moderne leasebakken van gemiddeld bijna 40.000 euro blijken al vol slimme systemen te zitten om het autorijden zo veilig mogelijk te maken. Die zogeheten Advanced Driver-Assistance Systems (ADAS) corrigeren tal van menselijke fouten. Slimme auto’s kunnen bijvoorbeeld een zetje aan het stuur geven als de auto uit de rijbaan gaat zonder dat het knipperlicht werd aangezet. Als een botsing dreigt, kan een slimme auto een noodstop maken. Sommige types herkennen verkeersborden waardoor de auto nooit harder rijdt dan toegestaan.
Rijtaakondersteuning
De vertrouwde cruise control kan ook een variant hebben waarbij altijd de goede afstand wordt gehouden tot de voorligger; adaptive cruise control – de auto houdt zelf in en geeft zelf weer gas als het kan. Er zijn zelfs systemen die meekijken op een kruising. De onderzoekers turfden 50 verschillende rijtaakondersteunende systemen. 20 procent van het Nederlandse wagenpark heeft al één of meer van die hulpmiddelen.
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid zegt dat deze systemen kunnen bijdragen aan meer verkeersveiligheid. Zo kunnen adaptive cruise control en dodehoekverklikkers leiden tot 7 procent minder ongevallen.
Dan moeten ze wel gebruikt worden en dat gebeurt nauwelijks. Adaptive cruise control? 90 procent van de automobilisten doet er niks mee. Distance alert? 70 procent gebruikt het niet. Verkeersbordenherkenning? 30 procent heeft geen flauw benul dat het in de auto zit. Alleen de navigatie en de cruise control worden door bijna iedereen weleens gebruikt.
Op tweede plaats
Volgens de RAI zijn de autokopers in de dealershowroom met andere zaken bezig. ,,Het esthetische deel voert de boventoon bij de aanschaf van een auto. De kleur lak, de velgen en de stoelen. De veiligheidsvoorzieningen komen helaas vaak op de tweede plaats’’, zegt RAI voorzitter Steven van Eijck. De RAI weet niet precies hoe dat komt en wil laten onderzoeken waarom de dealer bij de verkoop niet veel meer nadruk op de veiligheid van de auto legt.
Van Eijck: ,,De persoonlijke en maatschappelijke impact van een (dodelijk) verkeersongeval is enorm. Nieuwe technologische ontwikkelingen in auto’s kunnen nu en in de toekomst echt het verschil gaan maken. Die systemen zijn juist ontwikkeld om de veiligheid te vergroten, maar dan moeten ze wel optimaal worden benut. De grootste uitdaging is niet de technologie, maar de aanschaf en het gebruik ervan. Wij moeten samen als industrie, retail en automobilisten de handen ineen slaan om de bekendheid met en kennis over deze systemen te vergroten.’’
Verkeerspsycholoog Ilse Harms van Connecting Mobility noemt het ‘bizar’ dat de veiligheidssystemen niet worden gebruikt. ,,Het is geen onwil van de automobilist. Ze weten niet dat het in de auto zit. De systemen staan opgesomd in een lange lijst met opties en vaak staat er niet bij wat het doet.’’ Volgens haar geeft de dealer onvoldoende instructie. En de namen van de veiligheidssystemen zijn vaak cryptisch. ,, Als dan ook iedere fabrikant er een andere naam voor heeft, wordt de bekendheid er niet beter op. Bij de een is het lane keeping, bij de ander lane assist. Daar zou wel enige uniformiteit in mogen komen.’’
De veiligheidssystemen zijn u nog veelal voorbehouden aan duurdere auto’s, maar volgens de industrie komen ze ook in rap tempo beschikbaar voor goedkope auto’s.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Pakketbezorger reed twee keer over man (42) heen die hem aansprak op rijgedrag
De 19-jarige pakketbezorger Tarik O. uit Woerden is twee keer over de man heengereden die hem vorig jaar in Wijchen aansprak op zijn rijgedrag. O. reed het 42-jarige slachtoffer aan, hij werd een stuk meegesleurd op de motorkap. Toen hij onder de auto terechtkwam, zou de pakketbezorger de bus in z’n achteruit hebben gezet en nogmaals over de man heen zijn gereden. Het slachtoffer overleed op straat, voor de ogen van zijn vrouw. -
PREMIUM
Rico Verhoeven gaat de strijd aan met werkloosheid
Kickbokser Rico Verhoeven krijgt al jaren veel persoonlijke berichten van fans. Op Instagram alleen al heeft hij 1,7 miljoen volgers. De verhalen van mensen die hun baan of onderneming kwijtraakten, inspireerden hem om heelnederlandwerkt.nl op te richten. De site is vanaf vandaag live. -
Nederlandse vrouwen werden nog nooit zo laat moeder: ‘Gevoed door opties als eicellen invriezen’
Vrouwen in Nederland en andere Europese landen worden steeds later moeder. Uit cijfers van statistiekbureau Eurostat blijkt dat de gemiddelde Nederlandse vrouw inmiddels op haar dertigste een kind krijgt. -
video
Tweede Kamer morrend akkoord met ‘willekeurige’ versoepelingen kabinet
De kleine versoepelingen van het kabinet kunnen rekenen op een Kamermeerderheid, maar verder klonk er tijdens een coronadebat weinig applaus voor de besluiten. -
‘Onze dochter was de redding voor de postnatale depressie van mijn vrouw’
Blijdschap, dankbaarheid trots: een nieuwe baby staat meestal synoniem aan een blije ervaring. Maar wat als jouw partner dat anders ervaart? Angst en somberheid horen ook bij het moederschap, maar daar praten we liever niet over.
-
Superbespaarders
Emma (25) redt het met 78 euro aan boodschappen per maand: ‘Ik eet graag linzensoep’
Sommige mensen kunnen enorm goed met geld omgaan. Of ze nu veel of weinig hebben, ze zijn creatief en mét resultaat. Hoe doen ze dat toch? Elke week laten we hier een superbespaarder aan het woord. Deze keer: Emma Mouthaan (25) studeert nog en belegt wat ze overhoudt om vroeg met pensioen te kunnen. -
‘Veel buitenlandse studenten eenzaam door corona’
Een fors deel van de internationale studenten in Nederland heeft zich het afgelopen halfjaar eenzaam gevoeld. Voor studenten die zo nu en dan wel fysiek les hebben gekregen op de campus, geldt dat minder. -
PREMIUM
AstraZeneca en zijn vaccin: hoe één farmaceut heel Europa tot waanzin drijft
Farmaceut AstraZeneca drijft Europa met zijn coronavaccin tot waanzin. Waarom krijgen wij veel minder vaccins dan de Britten? Hoeveel vaccins zijn er vanuit Leiden naar Engeland verscheept? En wat valt Europa zélf te verwijten? Morgen moet het bedrijf op het matje komen bij het Europees Parlement.