Volledig scherm
Met een hoofdtelefoon op verzonken in gedachten op de fiets springen, levert geregeld problemen voor bestuurders van de Haagse HTM. © HTM

Smartphone in verkeer hindert tram en bus

Bestuurders van het Haagse ov-bedrijf HTM moeten steeds vaker op de rem trappen, omdat ze worden gehinderd door onoplettende fietsers en voetgangers. De smartphone in het verkeer is de grote boosdoener.

Quote

Je Facebook bekijken of een whatsappje lezen is misschien nog wel veel gevaarlij­ker in het verkeer dan bellen

Cindy Esseling, VVN

Gemiddeld 40 keer per rit moet een trambestuurder of buschauffeur een ingrijpende handeling verrichten om een ongeval te voorkomen. Na een recent bijna-ongeval met een fietser die met oordopjes door rood reed, heeft vervoersmaatschappij HTM nu een oproep aan verkeersdeelnemers gedaan voor meer oplettendheid.

,,Het is wachten op het eerste grote ongeluk,'' waarschuwt Marijke Populier van de HTM. ,,Het meisje dat de bijna-botsing veroorzaakte heeft zich per mail persoonlijk verontschuldigd bij de bestuurder van de betreffende tram. Dat siert haar, maar het is natuurlijk veel beter als we dergelijke voorvallen kunnen voorkomen.''

Uitwijken
Volgens Marijke Populier onderschatten verkeersdeelnemers de gevaren van een bus of tram. ,,Een tram heeft geen stuur, moet in de rails blijven en kan daardoor niet uitwijken,'' zegt ze. ,,Bij onoplettende fietsers of voetgangers moet de bestuurder voluit op de rem staan. Dat heeft niet alleen gevaarlijke, maar ook onplezierige gevolgen voor reizigers die in een tram over elkaar heen buitelen.''

Bij Veilig Verkeer Nederland (VVN) zijn de gevaren voor het gebruik van de smartphone in het verkeer genoegzaam bekend. ,,Momenteel loopt een campagne van het ministerie tegen het gebruik van sociale media in de auto, maar die waarschuwing gaat net zo goed op voor fietsers en voetgangers,'' zegt Cindy Esseling van VVN. ,,Je Facebook bekijken of een whatsappje lezen is misschien nog wel veel gevaarlijker in het verkeer dan bellen. Er zouden eigenlijk regels moeten komen voor het gebruik van een smartphone in het verkeer net zoals het bellen achter het stuur enkele jaren geleden al verboden is geworden.''

Applicatie
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft een opmerkelijk hulpmiddel in de strijd tegen het gebruik van de smartphone in het verkeer: de applicatie 'fietsmodus'. Deze app op de mobiele telefoon berekent voor de fietser hoeveel afstand hij of zij in het verkeer aflegt zonder de smartphone te gebruiken. Met de gespaarde kilometers kunnen vervolgens prijzen worden gewonnen.

Esseling: ,,Het klinkt tegenstrijdig om het gebruik van het mobieltje tegen te gaan met een eigen app, maar het is wel dé manier om jongeren te bereiken. Het beste is om in het verkeer je telefoon op te bergen in de tas zodat je ook niet wordt afgeleid bij elke pieptoon of trilling.''

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement