Bewoners van de Spoorsingel, v.l.n.r.: Kees Dukker, Henk Rieff, Martine Muller en Daan de Quartel.
Volledig scherm
Bewoners van de Spoorsingel, v.l.n.r.: Kees Dukker, Henk Rieff, Martine Muller en Daan de Quartel. © AD/Jacques Zorgman

Snakken naar laatste trein op spoorviaduct

VideoOpmerkelijk: toen het nu zo verfoeide spoorviaduct in 1965 werd gebouwd, was er in Delft geen mens die protesteerde. Maar bewoners van de Spoorsingel zijn ontzettend blij dat zaterdag de laatste trein langskomt.

Trein passeert over het spoorviaduct van Delft.
Volledig scherm
Trein passeert over het spoorviaduct van Delft. © AD/Jacques Zorgman

'Helemaal niemand protesteerde toen in 1965 dit betonnen spoorviaduct verrees,'' herinnert Kees Dukker zich nog. Samen met Henk Rieff, Daan de Quartel en Martine Muller halen deze bewoners van de Spoorsingel herinneringen op aan zowel de viaductloze tijd, als hun strijd om de betonnen kolos weg te krijgen. Dat doel is uiteindelijk bereikt, want zaterdagnacht rijdt de allerlaatste trein over het viaduct.

Dukker, geboren en getogen Delftenaar, verbaast het niet dat in de jaren zestig totaal anders tegen de bouw van het viaduct werd aangekeken, hoewel daardoor de stad in tweeën werd gespleten. ,,Sinds de aanleg van de spoorlijn in de 19de eeuw liep die op maaiveldhoogte door de straat. Ter hoogte van de Schoolstraat had je een spoorwegovergang. De slagbomen waren bijna altijd gesloten vanwege het toen ook al drukke treinverkeer. En als die spoorbomen dan eindelijk opengingen, had je grote kans dat de toenmalige draaibrug open stond en er weer moest worden gewacht voor langskomend scheepvaartverkeer. Delft vond het dus helemaal niet gek dat voor dat probleem een oplossing was bedacht.'' Architect Martine Muller, sinds 1964 wonend aan de Spoorsingel, herinnert zich een huisarts die voor een bevalling in het andere deel van de stad altijd met de fiets ging. ,,Dan kon hij snel door het fietstunneltje rijden.''

Geluidsscherm
Daan de Quartel, die sinds 1957 op meerdere adressen aan de Spoorsingel woont, weet nog dat zo'n 35 jaar terug bij de gemeente het idee opkwam om een geluidsscherm op het viaduct te zetten. ,,Maar iemand van TNO had becijferd dat dit juist voor extra geluidsoverlast kon gaan zorgen.''

Quote

Ministers, Kamerleden, iedereen kwam bij ons langs. We deelden oordopjes uit.

Henk Rieff, bewoner Spoorsingel
De Delftse spoortunnel tijdens de eerste officiële test.
Volledig scherm
De Delftse spoortunnel tijdens de eerste officiële test. © archieffoto AD

Terwijl om de paar minuten op zo'n tien meter afstand van de werkruimte op de eerste etage van de woning van Muller treinen voorbijkomen, zegt de architect dat de NS het in de jaren '80 nog veel bonter wilde maken. ,,Toen kwamen ze zelfs met het voorstel om bovenop het huidige viaduct een tweede viaduct te bouwen, om zo te kunnen voldoen aan de toekomstige vier sporen. Dan zouden wij dus vanuit onze huizen tegen een blinde muur aankijken, naar een Wall of Shame. Dat is gelukkig niet doorgegaan, en ook niet een ander idee om naast het viaduct een tweede viaduct te maken.''

Bewoners van de Phoenixstraat en de Spoorsingel richtten in 1996 de vereniging Bos/D op. Doel was het viaduct weg te krijgen en de treinen onder de grond door een tunnel te laten rijden. ,,Voor iedereen was duidelijk dat vroeg of laat de NS vier sporen nodig zou hebben op dit tracé,'' zegt Henk Rieff. ,,Wij gingen er in eerste instantie vanuit dat de HSL via Delft zou gaan rijden. Dat gebeurde niet, maar het aantal treinen dat hier langskomt blijft maar toenemen.''

Oordopjes
De bewoners trokken altijd gezamenlijk met de gemeente op om die treintunnel te krijgen. ,,Ministers, Kamerleden, iedereen kwam bij ons langs. We deelden oordopjes uit. En omdat bij ons allerlei viezigheid, afkomstig van de treinen, op straat belandde, overhandigden we symbolisch een emmer met gebruikt toiletpapier in de Tweede Kamer.''

Toen uiteindelijk het besluit viel dat de treintunnel er kwam, ging de bewonersgroep de aannemerscombinatie bij het bouwproces nauwlettend volgen. ,,Mensen van de TU hebben met ons meegedacht. En ook al hebben sommige huizen schade gehad, hier is in principe geen hele grote ellende geweest,'' zegt Rieff. Daan de Quartel: ,,Zo was er een TU-promovendus, die een methode had ontwikkeld om de kwaliteit van diepwanden te meten. Daardoor kwam aan het licht, dat er in een 43 meter diepe wand bij het station een lek zat. Doordat dat naar voren kwam, kon die fout snel worden gerepareerd.''

Tijd voor een feest is het nog niet. Muller:. ,,Tot begin 2018 moeten we heel alert blijven. Straks beginnen ze aan de bouw van de grote ondergrondse parkeergarage voor onze deur. Ook daar mogen geen fouten mee worden gemaakt.''

Reageren? hc.lezers@ad.nl