Volledig scherm
© ANP

Snikhete treinen: 'Het lijkt wel of ik in het reptielenhuis van Artis zit'

Met mooi weer in de trein zitten is al verre van ideaal, laat staan als je coupé snikheet is. Het zou weleens het laatste zomerseizoen kunnen zijn dat OV-reizigers dit hoeven te verduren. ,,Vanaf volgende zomer hebben vrijwel alle treinen airco.''

'Kunnen jullie niet eens airco installeren in de sprinters? Lijkt wel of ik in het reptielenhuis van Artis zit', tweette iemand vanochtend aan de NS. Het bericht is exemplarisch voor de vele klachten die de vervoerder gedurende deze hete dagen via sociale media te horen krijgt.

,,Ongeveer 5 procent van al onze treinen heeft nog geen airco'', vertelt woordvoerder Erik Kroeze. 
Het gaat vooral om oude sprinters die op korte trajecten rijden. ,,Dat zijn nog een paar lijnen.''

Eind dit jaar komt daar echter verandering in. ,,Vanaf december worden veel oude treinen vervangen voor nieuwe, en die zijn standaard voorzien van klimaatregeling. Volgende zomer zijn er dus vrijwel geen treinen meer zonder airco.''

Toch een hete coupé

Zit je nog wél in een trein zonder koelsysteem, dan zijn schuifjes en ramen die open kunnen volgens Kroeze de enige optie voor verkoeling. ,,Dan is het natuurlijk wel zo dat er warme buitenlucht binnenkomt, maar er is in elk geval meer luchtcirculatie.''

Zoals alles kan vanzelfsprekend ook de airconditioning kapotgaan. Ook daarvoor zijn de nodige maatregelen genomen, vertelt Kroeze. ,,Reparatie van airco heeft in hete periodes zoals nu topprioriteit. Na aankomst op het eindstation wordt de trein dan meteen aan de kant gezet en gemaakt. Er liggen reserveonderdelen klaar, en er zijn extra mensen beschikbaar voor de werkzaamheden.''

Te koud?

 De airco kan in de trein volgens sommigen ook té erg om zich heen grijpen. Wat te doen als je in een coupé met 'standje diepvries' zit? ,,De klimaatbeheersing is op sommige plekken te  sterk. Dan raden we aan om een andere coupé op te zoeken, waar het aangenamer aanvoelt.''