Volledig scherm
Sportclubs schakelen vaker pedagogische hulp in om beter om te kunnen gaan met kinderen én hun ouders. © Koen Verheijden

Sportclubs schakelen opvoedhulp in na agressie op en langs het veld

Trainers bij sportverenigingen hebben moeite om kinderen met problematisch gedrag in toom te houden. Ze schakelen vaker opvoedhulp in om beter met agressieve of brutale sportertjes én hun ouders te leren omgaan.

Trainers worstelen met kinderen die niet luisteren, een grote mond opzetten, buiten het team vallen of pesten én hun ouders die zich met het spel bemoeien. Kinderen vallen uit, omdat coaches niet goed weten hoe ze de problemen moeten verhelpen. Tegelijkertijd stoppen trainers, omdat ze de problemen te groot vinden en het plezier verliezen.

Een groeiend aantal sportverenigingen zoekt zelf pedagogische hulp. Ze laten hun trainers opvoedkundige cursussen doorlopen en halen pedagogen naar de velden voor begeleiding tijdens het sporten. ,,Trainers zijn vaak goedwillende vrijwilligers die het leuk vinden om met jongeren te sporten. Die zijn er niet voor opgeleid met kinderen om te gaan die niet doen wat ze vragen”, verklaart pedagoog Marcel van Herpen van Centrum Pedagogisch Contact.

Quote

Trainers zijn vaak goedwillen­de vrijwilli­gers die het leuk vinden om met jongeren te sporten. Die zijn er niet voor opgeleid met kinderen om te gaan die niet doen wat ze vragen

Marcel van Herpen, Centrum Pedagogisch Contact

Ook gemeenten stellen sportpedagogen aan om clubs te helpen. Koepel NOC*NSF heeft speciale trainingen voor coaches om het sportplezier op de velden te vergroten.

Tendens

Volgens pedagogen zijn de problemen het gevolg van een maatschappelijke tendens die bijvoorbeeld leraren al langer ervaren. Kinderen staan onder grotere druk om te presteren en ouders zitten er bovenop. Tegelijkertijd heeft een trainer minder aanzien gekregen. 

De coaches leren ontdekken waar ‘lastig gedrag’ vandaan komt. Kinderen nemen bijvoorbeeld de problemen die al op school spelen mee het veld op. Of ze hebben een kort lontje door problemen thuis. ,,Het is niet makkelijk om met lastig gedrag van kinderen om te gaan en dat in een groep te begeleiden. Bij een doorsnee vrijwillige coach gaat pedagogisch gezien veel mis tijdens een training; van het taalgebruik tot aan de gevarieerdheid van de les”, constateert Nicolette Schipper van Veldhoven, lector Sportpedagogiek aan Hogeschool Windesheim. 

Quote

Het is niet makkelijk om met lastig gedrag van kinderen om te gaan en dat in een groep te begeleiden

Nicolette Schipper van Veldhoven, Lector Sportpedagogiek Hogeschool Windesheim

Als trainers niet begrijpen waar het gedrag van kinderen vandaan komt, doen ze vooral aan symptoombestrijding. ,,Het is heel belangrijk om goed met kinderen in contact te komen, ze echt te zien. Als ze lekker in hun vel zitten, presteren ze automatisch ook beter”, aldus Cyriel Gielen, docent van Fontys Hogeschool Pedagogiek en oprichter van de minor Pedagoog in sport.