Staat grijpt in bij Air France-KLM

Update en VideoHet kabinet is aandeelhouder geworden van de holding Air France-KLM. De afgelopen dagen heeft de Staat een belang van 12,68 procent van de aandelen verworven. Minister Wopke Hoekstra heeft daar 680 miljoen euro voor uitgetrokken.

Dat maakte Hoekstra vanavond bekend in een ingelaste persconferentie nadat alle Europese beurzen waren gesloten. Het kabinet doet dat omdat het nu geen vuist kan maken in de machtstrijd tussen Air France en KLM. ,,De positie van KLM is geërodeerd de laatste jaren,’’ aldus Hoekstra. Om sterker te staan zal het aandelenpakket worden uitgebreid naar iets meer dan 14 procent. Dat is net zo veel als de Franse staat heeft in de holding. Het kabinet heeft dat de Fransen pas vanavond laten weten. Premier Mark Rutte belde met de Franse president Macron.

Volledig scherm
Minister Wopke Hoekstra van Financiën staat de pers te woord op het ministerie van Financiën. De Nederlandse Staat heeft een belang genomen in de holding Air France-KLM. © ANP

Schiphol

Het kabinet doet dit, omdat het bang is dat de leiding van Air France-KLM veel internationale vluchten van Schiphol overhevelt naar de Franse thuishaven Parijs. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Verkeer): ,,We doen dit om het publieke belang te borgen. Internationale bestemmingen behouden op Schiphol is van groot belang voor onze economie en onze banen. Als hub-netwerk Schiphol wegvalt, verliezen we veel internationale bestemmingen. Dat gebeurde eerder met Brussel. Schiphol is goed voor 113 duizend banen. Dat staat nog los van alle werkgelegenheid die we krijgen door de internationale bereikbaarheid.’’

Hoekstra zegt dat het kabinet met de aankoop van de aandelen ‘waarborgt dat we een stem houden in de holding'. ,,Zo kunnen we een stempel  drukken op de toekomst van het bedrijf om zo het cruciale belang van Schiphol als internationale luchthaven te behouden.’’

Poll

Is het een goed besluit van het kabinet om aandeelhouder te worden van de holding Air France-KLM?

  • Ja (93%)
  • Nee (7%)
26257 stemmen

Staatsschuld

Het bedrag dat het kabinet tot nu toe heeft uitgegeven (680 miljoen) komt ten laste van de staatsschuld. Het heeft geen gevolgen voor de begroting.  De Staat is vorige week begonnen met de aankoop. De 5,9 procent die de Nederlandse Staat al heeft in KLM zal worden behouden, zei Hoekstra.

Tekst loopt door onder de foto

Volledig scherm
Pieter Elbers en Benjamin Smith tijdens de bekendmaking van de jaarcijfers van Air France-KLM. © ANP

Luchtvaartmaatschappij KLM is blij dat Nederland zich voor langere tijd bindt aan moederbedrijf Air France-KLM. Een woordvoerster van KLM spreekt van een mooi en goed teken. ,,Het kabinet onderstreept daarbij het publieke belang van het hub-netwerk van KLM vanaf Schiphol voor Nederland en de wens om dit belang te waarborgen.” Air France laat weten dinsdagavond nog niet met een officiële reactie te komen. 

Herbenoeming

De afgelopen weken was er achter de schermen veel te doen over de herbenoeming van KLM-topman Pieter Elbers. De Fransen vonden hem een sta-in-de-weg, die te veel op kwam voor het belang van KLM in de holding. Hoekstra en Van Nieuwenhuizen spraken toen al met de hoogste baas van Air France-KLM. Vorige week werd Elbers overigens wel herbenoemd.

Volgens Hoekstra heeft de rel rond het herbenoeming niets te maken met de aandelenkoop. Wel noemt Hoekstra dat ‘een illustratie van de verhoudingen’. De machtsstrijd bij Air France en KLM duurt eigenlijk al sinds de fusie in 2003. De Franse poot van de holding is veel groter maar maakt minder winst dan de Nederlandse. Reden waarom de leiding van het bedrijf al langer speelt met de gedachte om vluchten die KLM nu uitvoert vanaf Schiphol over te hevelen naar Parijs.

Reacties politiek

De eerste reacties vanuit politiek Den Haag op het besluit van het kabinet om een belang te nemen in de holding Air France-KLM zijn positief. ,,Om Nederlandse belangen te borgen, is meer balans binnen Air France-KLM essentieel. Als Frankrijk niet bereid is te verkopen, moet Nederland wel kopen”, aldus Jan Paternotte van D66. ,,Dat betekent niet dat we als politiek achter de stuurknuppel moeten gaan zitten, zoals bij Air France te vaak gebeurt.”

Volgens Sybrand Buma (CDA) beschermt het kabinet de Nederlandse belangen door het kopen van een aanzienlijk belang in Air France-KLM. ,,Dit is van grote betekenis voor een solide toekomst van KLM”.

Chris Stoffer van de SGP noemt het een ,,goede zet van het kabinet”. Hij twitterde: ,,Publiek belang van #KLM annex #Schiphol is te groot om als het erop aankomt over te laten aan de Fransen.