Volledig scherm
Wilma Mansveld © anp

Staatssecretaris Mansveld stapt op om Fyra-debacle

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu stapt op. Ze zou opstappen naar aanleiding van de presentatie van het rapport over het Fyra-debacle. Daarin oordeelt de parlementaire enquêtecommissie vernietigend over het functioneren van Mansveld.

Quote

Ik constateer dat de enquêtecom­mis­sie van mening is dat dit onvoldoen­de is gebeurd. Wat ik er ook van vind, dit betekent dat ik dingen niet goed heb gedaan

Wilma Mansveld
Volledig scherm
© anp

Mansvelds conclusie komt na overleg met PvdA-partijleider Diederik Samsom en met PvdA-vicepremier Lodewijk Asscher. De staatssecretaris wordt in het rapport onder meer verweten dat ze de Kamer onvolledig, onzorgvuldig en zelfs ronduit onjuist heeft geïnformeerd. Een politieke doodzonde.

Ze neemt met haar aftreden ook verantwoordelijkheid voor de fouten van haar voorgangers: ,,Het is mijn democratische plicht om ook verantwoordelijkheid te nemen voor eventuele fouten van mijn voorgangers.'' Ze zei ook dat ze het debat over de lessen die getrokken moeten worden uit het Fyra-debacle graag zou voeren. ,,Maar dat is niet mogelijk als het slechts in het teken staat van het al dan niet aanblijven van mij als verantwoordelijk staatssecretaris.''

Mansveld constateerde dat het rapport van de parlementaire enquêtecommissie (,,lijvig en stevig'') ook over de informatievoorziening aan de Kamer gaat, die ,,cruciaal is in de politiek''. Ze zei dat informatie wat haar betreft altijd openbaar hoort te zijn en dat ze er steeds naar heeft gestreefd om de Tweede Kamer naar ,,eer en geweten'' te informeren over elke stap. ,,Ik constateer dat de enquêtecommissie van mening is dat dit onvoldoende is gebeurd. Wat ik er ook van vind, dit betekent dat ik dingen niet goed heb gedaan.''

Communicatie
Mansveld had volgens de enquêtecommissie ook vooraf moeten zorgen dat ze wist of de Italiaanse treinen betrouwbaar waren en zo niet, daarop moeten ingrijpen. Ook heeft ze een slechte deal gemaakt voor alternatief vervoer na het verdwijnen van de falende Fyra en schakelde ze daarbij te laat de minister van Economische Zaken in. 

Ook op het gebied van communicatie verwijt de commissie de afgetreden staatssecretaris veel. Zo heeft ze geen volledige openheid gegeven over verbeteringen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), nadat het toelatingsproces van de Fyra-treinen al slecht was verlopen. Daarnaast schreef ze de Kamer ten onrechte dat de inspectie de treinen niet zelf mocht inspecteren (onjuist informeren) en deed ze onzorgvuldige uitspraken over de vergunningverlening.

De commissie noemt het verder ronduit 'ontluisterend' hoe Mansveld bij de communicatie over het besluit om te stoppen met de Fyra is omgegaan met 'het heikele punt' van de veiligheid. De staatssecretaris meldde dat veiligheid een reden was om de stekker eruit te trekken, terwijl de NS dat nooit aan Mansveld heeft genoemd als oorzaak.

Onder vuur
De vernietigende conclusies kwamen op een zeer slecht moment voor Mansveld, die al een tijd onder vuur ligt over de financiële en organisatorische ellende bij spoorbeheerder ProRail. Ook wordt haar verweten dat ze geen controle heeft over het lastige spoordossier. De oppositie ruikt al tijden bloed, en de Fyra-enquête was de druppel.