Volledig scherm
Reizigers bij een bushalte. © ANP

Streekvervoer zeker tot weekend plat

videoOngeveer 85 procent van de bussen rijdt niet vanwege de staking in het streekvervoer die vanochtend van start is gegaan. Dat zegt onderhandelaar van FNV Streekvervoer Paula Verhoef.

Het stakingsbeeld is volgens Verhoef hetzelfde als de voorgaande keren. De busmaatschappijen zetten de mensen die wel willen rijden en uitzendkrachten in op de lijnen met doorgaans veel passagiers, zegt ze.

De staking is volgens de onderhandelaar succesvol te noemen. ,,Je wilt natuurlijk niet staken om zoveel mogelijk mensen te raken. Maar je merkt dat veel mensen meedoen en dat zegt wel iets over het belang van de staking.''

Een woordvoerder van CNV Vakmensen heeft nog geen compleet beeld van de staking. ,,De eerste indruk is dat op veel plekken veel bussen aan de kant zijn gebleven. Hier en daar rijden er wel bussen.''

Werkwillige chauffeurs

Volgens de werkgevers is in Utrecht een zeer groot aantal werkwillige chauffeurs van U-OV uitgereden volgens de zomerdienstregeling. ,,Bij QBuzz in Groningen worden met tien lijnen de scholen, universiteiten en ziekenhuizen bediend. Bij Connexxion zijn in alle regio's bussen uitgereden naar meerdere bestemmingen'', aldus de werkgeversorganisatie. Ook EBS, dat actief is in de regio Waterland, startte de ochtend op meerdere lijnen en bij Arriva rijdt eveneens een aantal bussen, zegt VWOV.

De werkgeversorganisatie vindt de staking en het verloop van de onderhandelingen te gek voor woorden. ,,We vragen ons af of dit wel een partner is waarmee we op lange termijn zaken willen doen'', aldus voorzitter Fred Kagie.

Volgens Kagie kwamen er op verzoek van de vakbonden bemiddelaars, maar nog voordat die waren begonnen, kondigde FNV een staking voor onbepaalde tijd aan. ,,Toch kwam er na een eerste verkenning een voorstel. De werkgevers wilden tijd om dat door te rekenen. Daarop meldden de vakbonden dat de staking door zou gaan'', zegt Kagie.

Intimidatie

Net als bij eerdere stakingen is ook vandaag sprake van intimidatie van werkwillige buschauffeurs. Zo zijn er foto's gemaakt van chauffeurs die willen werken en zijn bussen aan de poort geblokkeerd. Dat zegt een woordvoerster van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV).

In Hoorn werden volgens haar foto's gemaakt van werkwilligen en kregen mensen die aankwamen op de fiets ,,verwensingen naar hun hoofd die verwijzen naar de Tweede Wereldoorlog''. In Valkenswaard is een particuliere auto zo geparkeerd in een bocht dat regulier verkeer er nog wel door kan, maar dat de bus er geen draai kan maken. In Zoetermeer en Heinenoord zijn bussen aan de poort geblokkeerd door er voor te gaan staan of door er vuilnisbakken neer te zetten.

Tot en met vrijdag

Reizigers in het openbaar vervoer komen zeker tot en met vrijdag mogelijk voor grote problemen te staan. Vrijwel alle regionale bussen en stadsbussen staan stil door een landelijke staking bij streekvervoerders. Ook treinen van enkele regionale lijnen staan in die periode stil.

Door de acties rijden er geen bussen van Connexxion, Arriva, Qbuzz, Keolis, EBS en HERMES. Ook reizigers van de regionale treinlijnen in Limburg en rond Amersfoort, Zwolle en Arnhem moeten op zoek naar alternatief vervoer. Het stadsvervoer in Amsterdam (GVB) en Den Haag (HTM) valt niet onder de actie. In Rotterdam rijdt een deel van de bussen niet.

Onbepaalde tijd

Hoe lang reizigers last hebben van de staking, is nog onduidelijk. Vakbond CNV geeft aan tot en met vrijdag te staken en bekijkt daarna of verdere acties nodig zijn. FNV kondigt echter een staking voor ,,onbepaalde tijd'' aan, die zeker tot en met zondag kan duren.

De landelijke staking is overigens geen legitieme reden voor leerlingen om lessen te missen. Dat stelt de vereniging van scholen in het voortgezet onderwijs, de VO-raad. ,,De staking is ruim van tevoren bekendgemaakt waardoor het niet geldt als overmacht. Het voldoet niet aan de voorwaarden voor geoorloofd schoolverzuim'', aldus de raad.

Toch ziet de organisatie wel dat de staking op verschillende plekken in het land kunnen leiden tot problemen voor leerlingen die met het openbaar vervoer naar school gaan. ,,De VO-raad adviseert scholen hun leerlingen op de hoogte te brengen dat ze op school verwacht worden ondanks de staking.''

Extra pauzes

Chauffeurs en machinisten van regionale vervoersbedrijven voeren al langer actie voor betere arbeidsvoorwaarden, onder andere met een estafette van regionale stakingen. Ze eisen onder meer een hoger loon, minder werkdruk en extra pauzes.

In Arnhem rijden er geen bussen, bekijk hier hoe dat er op het station uitziet: