Volledig scherm
De Van Brienenoordbrug in Rotterdam wordt ook aangepakt. © ANP

Tachtig bruggen en tunnels gaan groot onderhoud in: 'Grootste opgave ooit'

UpdateDe komende tien jaar wordt een groot aantal tunnels en bruggen grondig gerenoveerd, duurzamer gemaakt en voorzien van de nieuwste technieken op het gebied van bediening en beveiliging. ,,Het is de grootste opgave ooit in Nederland", zei minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat vandaag in Rotterdam.

Volledig scherm
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat © ANP

Tot 2028 heeft Rijkswaterstaat minstens 80 objecten in het vizier die een opknapbeurt nodig hebben. Veel van de bruggen en tunnels zijn in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw gebouwd en nu aan groot onderhoud toe. 

Uitval en storingen leiden volgens de minister tot files, en daarmee tot economische schade. 
,,Ik wil de files aanpakken. Daarvoor is het nodig dat we meer aandacht hebben voor het onderhoud van de bestaande bruggen en tunnels. Investeren in de bestaande infrastructuur is enorm effectief om de files terug te dringen.”

Zuid-Holland

De grootscheepse aanpak start in Zuid-Holland, de provincie met de meeste bruggen en tunnels. ,,Het gaat om vernieuwing en verjonging voor een langere periode", aldus de minister.

Rijkswaterstaat gaat bij het vernieuwen van de tunnels en bruggen met standaard technieken werken. De Wantijbrug bij Dordrecht in de Randweg N3 krijgt als eerste een nieuw besturings- en bewakingssysteem. Het zal uitvoerig worden getest waarna het ook op andere plekken kan worden gebruikt. 

Van Brienenoordbrug

Volgens Rijkswaterstaat hebben in Zuid-Holland acht grote bruggen, waaronder de Heinenoordtunnel, de Haringvlietbrug en de Van Brienenoordbrug groot onderhoud nodig. De dienst zet er op in de hinder voor de weggebruikers zo veel mogelijk te beperken en gaat daarover in overleg met de provincie, de gemeenten, netwerkbeheerders en private partijen. ,,De winkel van 'bv Nederland' moet wel openblijven", zei de minister.

De renovatie van de Van Brienenoordbrug zal plaatsvinden in 2020-2021 zal veel gevolgen hebben voor het verkeer. De opknapbeurt gaat driekwart jaar duren. Het brugdeel dat in 1990 werd geopend krijgt nieuwe beton- en asfaltlagen. Omdat daarmee de brug zwaarder wordt moet de boogconstructie worden versterkt. Over de twee bruggen passeren dagelijks 230.000 voertuigen.

Nieuw besluit

Vanaf 2020 trekt Van Nieuwenhuizen jaarlijks 350 miljoen euro uit voor de opknapbeurt in plaats van de huidige 150 miljoen euro per jaar. Voor 40 bruggen en tunnels lopen er momenteel projecten. Later dit jaar neemt ze een besluit over de volgorde van aanpak van de andere 40 objecten.