Volledig scherm
Archieffoto. © AFP

Techbedrijven pakken pulpnieuws aan: ‘gouden tijden zijn voorbij’

Na felle kritiek op het klakkeloos doorplaatsen van onzin, nepnieuws en propaganda trekken techbedrijven de teugels strakker aan, merken de makers van pulpnieuws. ,,De gouden tijden zijn voorbij.’’

Facebook heeft wereldwijd inmiddels 30.000 medewerkers die continu bezig zijn berichten te verwijderen. En pulpnieuwsberichten van lage journalistieke kwaliteit, vaak afkomstig van onbekende aanbieders, worden zoveel mogelijk lager op de tijdlijn gezet. Daardoor krijgen gebruikers veel minder sensationele berichten en internethits voorgeschoteld.

De aanbieders van dit soort berichten merken de gevolgen: ,,Een paar jaar geleden liet Facebook alles door’’, zegt internetondernemer Dennis van der Kooi (21), die tot voor kort vanaf Texel verschillende populaire pulpnieuwssites vulde. ,,Toen was het: veel mensen klikken erop, dus het zal wel goed zijn. Een gouden tijd.’’

Door het gewijzigde beleid van Facebook bereiken artikelen als ‘Paardenbloemthee is honderd keer effectiever dan chemotherapie’ of ‘Vrouw bevalt in één keer van elf baby’s’ nu minder publiek, merken ook onderzoekers van de Universiteit Leiden.

Lees door onder de foto.

Volledig scherm
Internetondernemer Dennis van der Kooi. © Edo Kooiman

Het gevolg: minder advertentie-inkomsten voor deze branche. Goedlopende ‘pulpsites’ met maandelijks een miljoen pageviews kunnen makkelijk 3000 à 5000 euro per maand opleveren. Veel ondernemers exploiteren meerdere van dit soort websites. Van der Kooi, die namens zijn collega’s zegt te spreken, denkt dat de schade zal meevallen. ,,We vinden de lezer ook zonder Facebook wel. Mensen willen dit soort berichten gewoon lezen.’’

Veel Nederlanders zijn inderdaad verzot op nieuws uit het ‘junksegment’, bleek onlangs uit onderzoek van de Leidse universiteit. De afgelopen jaren deelden, becommentarieerden of liketen dik 5 miljoen van de ruim 10 miljoen Nederlandse Facebookgebruikers een of meerdere van dit soort berichten.

Quote

Het gevaar is dat zulke sensatione­le pulp het serieuze nieuws wegdrukt, ook nepberich­ten liften mee op de stroom, er is geen degelijke journalis­tie­ke selectie

Alexander Pleijter, onderzoeker Universiteit Leiden

,,Het gevaar is dat zulke sensationele pulp het serieuze nieuws wegdrukt’’, zegt Alexander Pleijter, een van de onderzoekers, tevens universitair docent. ,,Ook nepberichten liften mee op de stroom, er is geen degelijke journalistieke selectie.’’

De samenwerking tussen Facebook en onafhankelijke factcheckers verloopt overigens niet vlekkeloos. Vorige week nog werd bekend dat de Leidse Nieuwscheckers afhaken vanwege gesteggel over de juridische aansprakelijkheid bij claims over smaad en/of laster. Onafhankelijke controleurs kunnen de kosten van zo’n vaak claim amper dragen, maar Facebook weigert die verantwoordelijkheid te nemen.

Lees ook: Rijk door pulpnieuws: Dennis was pas 18, maar kocht een auto van een halve ton (Premium)

  1. Boeren staan kurkdroog in de Achterhoek: ‘Dit heb ik in veertig jaar niet meegemaakt’
    PREMIUM

    Boeren staan kurkdroog in de Achterhoek: ‘Dit heb ik in veertig jaar niet meegemaakt’

    Sinds gisteren is het in de Achterhoek en in delen van het Vechtdal verboden om oppervlaktewater te gebruiken vanwege de droogte. Op sommige plaatsen is het zo nijpend, dat ook het grondwater niet langer mag worden opgepompt. Een ramp voor de boeren die vorig jaar al kampten met misoogsten ,,Twee jaar achter elkaar zo droog heb ik in veertig jaar niet meegemaakt’’, foetert boer Gerrit Rappard (60) uit Barchem.