Volledig scherm
Nicole, Janou, Mark en Els, technasiumleerlingen van 't Hooghe Landt in Amersfoort, werken aan maquettes voor een chimpanseeverblijf in Dierenpark Amersfoort. © Shody Careman

Technasium is hot, tweetalig is booming

In de strijd om de leerling zijn scholen zich steeds meer aan het specialiseren. Met succes: het technasium en het tweetalig onderwijs zijn enorm in trek. Ook voor cultuurprofielscholen fietsen leerlingen graag wat verder.

De 12-jarige Mark van Valkengoed dacht dat zijn middelbare schoolkeuze makkelijk zou worden. Hij wilde naar de school in zijn woonplaats Nijkerk: lekker dichtbij en zijn vriendjes van de basisschool zouden er ook heen gaan.

Ruim 1 jaar later zit Mark echter elke dag 8 kilometer op de fiets naar 't Hooghe Landt in Amersfoort. De school is niet alleen een stuk verder weg, er is ook geen basisschoolvriendje te vinden.

Maquettes
Het technasium trok de brugklasser over de streep om zijn keuze volledig bij te stellen. ,,Ik wilde graag iets met mijn handen doen, iets met techniek. Hier mogen we projecten verzinnen, maquettes maken en presentaties houden,'' verklaart de scholier. Want dat is nu net de kracht van zo'n technasium. Leerlingen krijgen het vak onderzoek en ontwerpen. Echte bedrijven of overheidsinstellingen kloppen met een probleem aan bij de school. De brugklassers van 't Hooghe Landt ontwierpen bijvoorbeeld een nieuw verblijf voor de chimpansees van Dierenpark Amersfoort.

In Amersfoort moeten scholen hun best doen om genoeg nieuwe leerlingen binnen te halen. De regio telt een reeks goede middelbare scholen. 't Hooghe Landt onderscheidt zich met het technasium en extra aandacht voor cultuur met bijvoorbeeld dans en theater. ,,Alleen aan ouders en leerlingen vertellen dat ze jou moeten kiezen, omdat je een goede school bent, werkt niet meer,'' verklaart rector Daan Fens. ,,Alle scholen hier zijn goed. Maar je kunt wel zeggen dat ze voor jou moeten kiezen omdat je iets extra's te bieden hebt op het gebied van techniek en cultuur.''

Het lijkt een gekke combinatie, maar het werkt. Vanuit de hele regio reizen scholieren naar 't Hooghe Landt. ,,Juist door techniek en cultuur aan te bieden, trekken we een brede groep leerlingen en blijft de balans tussen jongens en meisjes goed,'' zegt Fens.

Een heus staaltje marketing is noodzakelijk geworden in onderwijsland. Dat geldt niet alleen op het platteland, waar minder jongeren wonen. Ook in steden, waar relatief veel scholen op korte afstand zijn, moeten scholen beter hun best doen om nieuwe brugklassers binnen te halen.

Cambridge
De concepten zijn inmiddels talrijk: behalve voor cultuur- en techniekscholen, kunnen kinderen kiezen voor tweetalig onderwijs, Cambridge Engels, entreprenasium (ondernemend leren), een sportopleiding, een accent op internationalisering of extra aandacht voor wetenschap.

Op dit moment zijn er 92 technasia en geldt een tijdelijke uitbreidingsstop. ,,We zijn hot, en dat zeg ik zonder te overdrijven,'' reageert Hans Haerkens, voorzitter van de Stichting Technasium. Ook het aantal cultuurprofielscholen (nu 44) en entreprenasia (13) neemt gestaag toe.
Geen truc

Volgens Pieter Hettema, woordvoerder van het Profielenberaad, een overlegclub van profielstichtingen, is profilering geen marketingtruc, maar 'een onderwijskundige keuze'. ,,Scholen die louter uit marketingoverwegingen een profiel op hun gevel zetten, vallen snel door de mand.''

Het tweetalige onderwijs is op dit moment de populairste specialisatie. Op 130 scholen krijgen de leerlingen grotendeels les in het Engels. Hoewel het eerst geïntroduceerd werd op havo/vwo-scholen, bieden steeds meer vmbo-afdelingen het aan. Niet zo vreemd, vindt Onno van Wilgenburg van EP-Nuffic, de organisatie voor internationalisering in het onderwijs: ,,Alle leerlingen krijgen te maken met internationalisering. Denk alleen al aan chauffeurs of de toeristische sector.''

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement