Volledig scherm
Foto ter illustratie. © ANP

Tekort aan verkeersleiders dreigt: minder treinen als ProRail ze niet vindt

Er dreigt een groot tekort aan treinverkeersleiders bij ProRail. Als de spoorbeheerder deze niet vindt, dan zit er niets anders op dan minder treinen te laten rijden. 

De komende drie jaar moeten er tussen de zestig en tachtig medewerkers per jaar worden geworven, zegt woordvoerder Andy Wiemer van ProRail. Dat neemt alleen nog maar toe na 2023, onder andere als gevolg van vergrijzing binnen de organisatie. 

Daarom is ProRail nu een grote campagne gestart om treinverkeersleiders te werven, maar de zoektocht verloopt volgens Wiemer moeizaam. Hij noemt de overspannen arbeidsmarkt en de onbekendheid met de functie als oorzaak.  

Onvoldoende mensen

ProRail hoopt op duizenden reacties. ,,Om één iemand op te leiden, heb je vijftig sollicitanten nodig’’, zegt Wiemer. Daarbij komt dat maar de helft van de mensen die de opleiding mogen volgen, slaagt en vervolgens echt treinverkeersleider wordt. Vindt de spoorbeheerder onvoldoende mensen, dan zit er volgens Wiemer maar één ding op: ,,In de toekomst kunnen we dan niet zoveel treinen laten rijden als we zouden willen. Vandaar dat we nu al aan de bel trekken.”

De treinverkeersleiders zijn broodnodig. ProRail verwacht 30 procent meer treinreizigers in 2030 en 40 procent meer treinreizigers in 2040. Door die groei moeten er meer treinen gaan rijden. Daarom zijn er ook flink meer treinverkeersleiders nodig. Die leiden namelijk alles in goede banen op het spoor en zitten aan de knoppen bij vertragingen en ongelukken.

Vertrouwen

NS heeft vertrouwen in een goede afloop. De vervoerder zou inzet van minder treinen naar eigen zeggen nooit laten gebeuren. ,,Daar zijn de reizigers en het Nederlandse spoor veel te belangrijk voor. Het is nog niet aan de orde, maar wij zijn altijd bereid om ProRail uit de brand te helpen.”

Ook belangenbehartiger Rover denkt dat het wel goed komt. ,,ProRail is besteld om dit te regelen, dus die moet het gewoon regelen.’’ Rover-directeur Freek Bos denkt dat ict ook een oplossing kan zijn. ,,Het maakt de reiziger niks uit hoe het wordt geregeld, áls het maar wordt geregeld.”