Volledig scherm
De verongelukte Tesla © anp

Tesla ontkent schuld fataal ongeluk Baarn

Auto reed 155 km/uAutofabrikant Tesla stelt dat de automatische piloot niet schuldig is aan het dodelijke ongeluk met een Tesla gisteren in Baarn. De elektrische auto stond volgens de opgevraagde gegevens niet op de zelfrij-functie. Wel is gebleken dat de 422 pk sterke auto meer dan 155 kilometer per uur reed vlak voor de fatale klap. De politie neemt de bevindingen van Tesla over.

Quote

We werken samen met de autoritei­ten om de feiten boven water te krijgen en we verlenen alle medewer­king

Tesla

De 53-jarige bestuurder van de auto overleed gisteren nadat zijn auto tegen een boom knalde. Tesla stuurde een deskundige naar de plek van het ongeluk en deed onderzoek met behulp van de opgeslagen gegevens van de verongelukte auto. Volgens de autofabrikant past de aangetroffen schade bij de geconstateerde snelheid.

,,We werken met de autoriteiten om de feiten rond het ongeval vast te stellen en verlenen onze volledige medewerking'', stelt Berith Behrens van Tesla Nederland in een verklaring. ,,Onze gedachten gaan uit naar de familie. Op dit moment kunnen we op basis van de logs van de auto bevestigen dat Autopilot op geen enkel moment ingeschakeld is geweest en dat overeenkomstig met de schade die zichtbaar was aan de auto nadat deze een boom heeft geraakt, de auto meer dan 155 km per uur heeft gereden.'' 

Volgens de politie zal nooit helemaal duidelijk worden wat er precies gebeurd is. Er zijn geen aanknopingspunten meer voor verder onderzoek omdat er geen getuigen zijn. Het Openbaar Ministerie zal zich dan ook niet buigen over de zaak.

Brand
De brandweer worstelde gisteren flink met de verongelukte Tesla. Brandweerlieden durfden het lichaam van de bestuurder niet uit de auto te halen, uit angst te worden geëlektrocuteerd. Omdat de bodemplaat van de Tesla uiteen was gereten, wisten brandweerlieden niet hoe ze het accusysteem uit moesten schakelen. Normaal gesproken kan de brandweer de accu uitschakelen. Bij de Tesla moet men daarvoor echter wel onder de motorkap zijn. Na een frontale botsing is dat echter lastig.

De brandweer zelf zegt in de regel wel degelijk om te kunnen gaan met verkeersongelukken met elektrische auto's, maar in dit specifieke geval het risico niet te hebben willen lopen. Omdat de bestuurder al was overleden, was er ook geen noodzaak om hem snel uit de auto te halen.

Autopilot
Na een dodelijk ongeluk in de Verenigde Staten in mei staat de automatische piloot van de Tesla in de belangstelling van critici. Daar stond de autopilot wel ingeschakeld. Tesla verzamelt gegevens van gebruikers om functies van de auto's te verbeteren en software in de voertuigen eventueel aan te passen.Het systeem in de auto kan grotendeels zelfstandig rijden, waardoor automobilisten hun handen van het stuur kunnen halen. Volgens de fabrikant is het systeem echter louter bedoeld als ondersteuning en moet de automobilist altijd in staat zijn om snel de controle over te nemen.