Volledig scherm
Tessa Aalbregt uit 's-Gravenzande exposeert deze week in New York. © Tessa Aalbregt Art

Tessa (18) schildert zich naar grote kunstbeurs in New York

Bezoekers van de toonaangevende kunstbeurs Artexpo New York kunnen deze week een paar bijzondere werken bewonderen: schilderijen van de 18-jarige Tessa Aalbregt uit 's-Gravenzande. Wat ze niet weten is dat deze jonge Westlandse nog maar een jaar geleden begon met schilderen.

Volledig scherm
De studie van Tessa van Frank Cowpers schilderij 'Vanity'. © Tessa Aalbregt Art

Tessa maakte de klassiek lijkende werken afgelopen jaar als studies naar de schildertechniek van de oude meesters. ,,Ik wil het echte schildersambacht leren en daarom ben ik niet naar de kunstacademie gegaan maar ben ik in de leer gegaan bij de Haagse restaurator Winny Zwetsloot. Ik teken al vanaf mijn veertiende en schilder nu ruim een jaar.''

,,Op de kunstacademie is er te veel aandacht voor moderne abstracte kunst, ik hou meer van figuratief. Voordat ik de regels van het schilderen breek, wil ik ze eerst goed leren. Daarom bestudeer ik de technieken van de oude meesters. Rembrandt, Rubens. Ik merk dat andere jongeren dat ook weer waarderen.  Die zijn wel klaar met abstract,'' zegt de jonge schilderes.

Volledig scherm
De eigen, moderne variant van Cowpers 'Vanity', waarbij Tessa Aalbregt zichzelf schilderde. © Tessa Aalbregt Art

IJdelheid
Om de techniek van een oude meester te ontleden, maakt ze een moderne 'studie' van een schilderij, ze schildert het precies na. Penseelstreek, kleuren, opzet: alles wordt nauwkeurig door Tessa bekeken. Daarna maakt ze het schilderij zelf nog een keer, deels met zelfgemaakte verf. Met opnieuw de techniek van het oorspronkelijke werk, maar nu met een hedendaags tafereel.

Zo schilderde ze 'Vanity' van de Engelse schilder Frank Cowper na, en maakte er een moderne variant van. Tessa : In het origineel houdt de vrouw een spiegel vast, bij mijn versie  een mobiele telefoon met een selfie. En ik heb mezelf geschilderd, het schilderij heet niet voor niets 'ijdelheid'."

Mauritshuis
Ook haar vriend Karel moest er aan geloven: hij poseerde met zijn basgitaar voor de moderne versie van 'herder met fluit' van Jacob Adriaenz. Backer dat in het Mauritshuis in Den Haag hangt. Een voorstelling anno nu, maar geschilderd naar de techniek van de zeventiende eeuw. ,,Het Mauritshuis vond mijn studie van het oorspronkelijke werk zo leuk dat ze mij uitnodigden mijn schilderij er naast te zetten.''

Ze gaat niet in haar eentje naar New York: ook haar Haagse collega-schilders Paole Stokman en Tim Hinton gaan. ,,Tim is een Amerikaan en hij heeft me aangemoedigd om me aan te melden en heeft me geholpen bij de toelating voor de Artexpo New York. Of ik iets ga verkopen? Dat weet ik niet. Ik betaal nu alles van eigen spaargeld en ik ga voor de ervaring.''

Volledig scherm
Tessa mocht haar studie van 'Herder met fluit' naast het 17e eeuwse origineel houden in het Mauritshuis. © Tessa Aalbregt Art
Volledig scherm
Vriend Karel poseerde met zijn basgitaar voor de moderne variant van het schilderij van Jacob Adriaenz. Backer. © Tessa Aalbregt Art