Volledig scherm
PREMIUM
Meesters gaan anders om met jongens dan juffen, zeggen deskundigen. © Ruben L. Oppenheimer

Testosteron in de klas? Laat jongens uitrazen!

SchoolprestatiesJongens presteren minder goed op de basisschool dan meisjes. En de scores gaan alleen maar verder achteruit. De oorzaken? Het onderwijs is te talig, het past niet genoeg bij de ontwikkeling van jongens, en er zijn te weinig meesters.

Rekensommen moeten gewoon rekensommen zijn

Quote

Leerlingen moeten eerst een heel verhaal lezen voor ze kunnen gaan rekenen." Dat kan problema­tisch uitpakken

Louis Tavecchio

Alle deskundigen die zich zorgen maken over de prestaties van jongens hebben het erover. Het onderwijs is 'taliger' geworden, zeggen ze, en taal is nou juist niet de sterkste kant van jongens. Dat komt doordat het brein van jongens anders rijpt dan dat van meisjes, zegt emeritus hoogleraar pedagogiek Louis Tavecchio.

,,Al aan het begin van de basisschool lopen meisjes gemiddeld een tot anderhalf jaar voor op jongens in lezen en schrijven. Neuropsycholoog Jelle Jolles houdt de voorsprong van meisjes op taalgebied op een jaar. Hij voegt eraan toe dat het meisjesbrein met het onderwijs van de laatste twintig jaar in het voordeel is."

Het talige onderwijs manifesteert zich op allerlei manieren. De Cito-toets bestaat voor een belangrijk deel uit taalopgaven en ook voor rekenen wordt veel taal gebruikt. ,,Leerlingen moeten eerst een heel verhaal lezen voor ze kunnen gaan rekenen." Dat kan problematisch uitpakken. Tavecchio wijst op een uitspraak van toenmalig voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, Robbert Dijkgraaf. Hij stelde dat kinderen die goed zijn in rekenen en wiskunde maar niet in taal, een steeds groter probleem hebben.