Volledig scherm
© Twitter

Tieners vragen Mexicaanse geest massaal om advies

Op sociale media delen Nederlandse jongeren massaal filmpjes van zogeheten Charlie Charlie challenges. Bij dit fenomeen roep je een Mexicaanse geest op die je vervolgens om raad vraagt.

Een stuk papier en twee potloden, dat is alles wat je nodig hebt om de Charlie Charlie challenge te doen. Je trekt een horizontale en een verticale lijn en in de vier vakken die zo ontstaan zet je vier antwoordmogelijkheden, meestal de woorden ja en nee. De potloden komen gekruist op de twee lijnen te liggen en vervolgens vraag je met de woorden 'Charlie, Charlie, ben je daar?' of de Mexicaanse geest Charlie aanwezig is. Beweegt het potlood naar een van de twee vakken met 'ja', dan kun je de geest om raad vragen.


Generaties
Het spelletje wordt al generaties lang gespeeld in Spaanstalige landen, maar een regionale televisiezender in de Dominicaanse Republiek wijdde er in april een item aan waarna het de wereld over ging. Sinds afgelopen weekend duiken er ook Nederlandse berichten op sociale media over op, wat laat zien dat de hype nu ook Nederland bereikt heeft. Volgens communicatiewetenschapper Linda Duits heeft de challenge alle ingrediënten van een hype in zich: ,,Er zit een suggestie van gevaar in, het gaat over nieuwe media en over jongeren. En die jongeren stellen de geest ook vragen over bijvoorbeeld One Direction en Justin Bieber, die zowel liefhebbers als haters hebben."

Quote

Jongeren zijn erg bezig met het opzoeken van grenzen en er achter komen wat eigenlijk niet mag. Daar past dit heel goed bij.

Linda Duits

Grenzen
De populariteit van het spelletje is volgens Duits te verklaren door twee dingen: ,,Jongeren zijn erg bezig met het opzoeken van grenzen en er achter komen wat eigenlijk niet mag. Daar past dit heel goed bij. Daarnaast is het iets wat jongeren gezamenlijk doen. Lekker samen griezelen, want in je eentje is daar weinig aan." Horror is volgens Duits dan ook het tienergenre bij uitstek. Waar er in Amerika nogal wat ophef is over het spel, verwacht Duits dat het in Nederland niet snel zo'n vaart zal lopen: ,,Hier zijn we veel minder bijgelovig en is de evangelische beweging die in geesten gelooft veel kleiner. Wij zijn nu eenmaal een stuk nuchterder."

Korte lijntjes

Duits denkt dat de hype maar een kort leven beschoren is: ,,De omloopsnelheid van hypes is tegenwoordig een stuk sneller. Vroeger moest je een tijdschrift kopen of tv kijken om iets te weten te komen over bijvoorbeeld de punkcultuur. Door internet zijn de lijntjes met Amerika nu een stuk korter en lijkt het wel alsof we iedere week een nieuwe hype hebben." De media-aandacht versnelt de verdwijning ervan alleen nog maar meer, aldus Duits: ,,Zo'n hype is onderdeel van een stukje jeugdcultuur. En er is voor jongeren werkelijk niets ergers dan dat een volwassene daar duiding aan gaat geven. De lol is er dan snel vanaf."

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement