Volledig scherm
Handjes aan het stuur. © Dreamstime

Transportsector opent aanval op telefoon in het verkeer

De ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) roept vrachtauto- en telefoonfabrikanten op om appen achter het stuur technisch onmogelijk te maken. In de tussentijd moet meer handhaving en zwaardere straffen zorgen voor minder ongelukken.

TLN meent dat fabrikanten het onmogelijk moeten maken om iets anders te doen met de telefoon dan handsfree navigeren of bellen. Alle andere functies zouden uitgeschakeld moeten zijn. 

Onacceptabel

,,Appen achter het stuur is onacceptabel, zegt TLN-voorzitter Arthur van Dijk. ,,Dat moeten alle weggebruikers gewoon laten, dat zou vanzelfsprekend moeten zijn. Elk ongeluk is er een teveel. Laten we gewoon zorgen dat chauffeurs niet meer in de verleiding kunnen komen om tóch de tekstfuncties van de telefoon te gebruiken.’’

De organisatie begrijpt dat aanpassingen aan de techniek niet van vandaag op morgen klaar zullen zijn. TLN meent dan ook dat de overheid in de tussentijd de pakkans moet verhogen door meer en beter te controleren, bijvoorbeeld vanaf bruggen en vanuit touringcars.  

De organisatie is ook voor hogere sancties voor chauffeurs die betrapt worden. De boete op telefoongebruik in het verkeer staat nu nog op 230 euro. Bestuurders mogen in Nederland de telefoon niet vasthouden. Ook het vastklemmen van de  telefoon tussen schouder en oor valt daar onder.

Doden

Uit onderzoek van de Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat de kans op een ongeluk vier keer zo groot is als de chauffeur wordt afgeleid door de telefoon.  Bij 20 tot 30 procent van de ongevallen speelt afleiding of een gebrek aan aandacht voor het verkeer een belangrijke rol. Jaarlijks zijn er naar schatting 600 slachtoffers (doden en ziekenhuisgewonden) in het verkeer door bellen tijdens het rijden.