Volledig scherm
© ANP

Treinreiziger wacht dit jaar piek in aantal storingen

Sinds 2011 neemt het aantal treinstoringen elk jaar fors toe, blijkt uit data verzameld door de site rijdendetreinen.nl. Dit jaar dreigt een nieuw dieptepunt te worden. De boosdoeners: defecte wissels, seinen én treinen.

De website, die door ingewijden in de spoorwereld wordt omschreven als 'behoorlijk accuraat', telde 1846 treinstoringen in 2011. Alle trajecten en mogelijke oorzaken worden dan meegerekend. Tot nu toe (gisteren) staat de teller voor 2014 al op 2285, maar de decembermaand duurt nog lang en telt gewoonlijk enkele tot soms tientallen problemen per dag op het spoor. Een nieuwe piek is dus onvermijdelijk. De vraag rijst wat de oorzaak is van zoveel verstoringen.

Technische zaken
Bijna de helft komt door technische zaken. Defecte treinen, wisselstoringen en seinproblemen zijn aan de orde van de dag, zo blijkt uit de gegevens. Ook wordt ruim een op de tien treinstoringen sinds 2011 veroorzaakt door aanrijdingen met een persoon. Vaak gaat het dan om zelfdoding. Bepaalde spoortrajecten in Nederland zijn berucht op dat gebied.

Vanzelfsprekend schrijft het grootste station en belangrijkste knooppunt (Utrecht Centraal) de meeste treinstoringen op zijn naam, maar opmerkelijk is ook dat veel trajecten van en naar Schiphol regelmatig problemen geven. Het merendeel van alle storingen duurt tussen de 0 en 2 uur, maar ook langere periodes komen regelmatig voor.

De cijfers zijn gebaseerd op de storingsberichten per traject die door de NS worden gepubliceerd. Ze worden dus niet berekend op basis van het aantal vertraagde of geannuleerde treinen, dat veel hoger kan uitpakken.

De NS, het bedrijf dat op het hoofdrailnet rijdt, en spoorbeheerder ProRail besluiten gezamenlijk te reageren op vragen van deze krant over het toenemende aantal treinstoringen. Ze schrijven: ,,Het is mooi om te zien hoe de website rijdendetreinen.nl een beeld geeft over de situatie op het spoor voor de reiziger. Maar ProRail meet op een andere manier en onze cijfers geven ook een ander beeld. Een vergelijking maken is dan ook erg lastig.''

Afname
Wat zien ProRail en de NS dan zelf? ,,Uit onze cijfers blijkt dat het totaal aantal storingen dat impact heeft op de treindienst de afgelopen 5 jaar niet is gestegen, maar ook niet is gedaald. We zien wel een sterke afname in het aantal storingen in de techniek, zoals sein- en wisselstoringen. Daar staat tegenover dat het aantal storingen veroorzaakt door derden (spoorlopers, aanrijdingen met persoon) toeneemt.''

De spoorbeheerder en vervoerder geven wel toe dat het voor de reiziger met al die verschillende informatiebronnen niet erg duidelijk is hoe het er precies voor staat op het spoor. ,,We streven naar een openbaar dashboard (een site of app) waarin reizigers duidelijk de prestaties van ProRail kunnen aflezen.''

NS en ProRail gaan naar eigen zeggen volgend jaar 'explicieter sturen op de reductie van het aantal meest hinderrijke storingen'. ,,Het spoor is kwetsbaar voor verstoringen en dat is ook precies de reden dat we vol blijven inzetten met dezelfde ambitie,'' besluiten ze.