Volledig scherm
Een Boeing 737 MAX taxiet op het Boeing-vliegveld van Seattle voor zijn eerste vlucht. © AFP

TUI en Corendon: ‘Crashrisico’ van Boeing 737 MAX is geen reden voor vliegstop

De Amerikaanse veiligheidswaarschuwing voor vliegtuigen van het type Boeing 737 MAX is voor TUI Nederland en Corendon geen reden om deze toestellen aan de grond te houden. De waarschuwing volgde op de eerste bevindingen in het onderzoek naar de crash met een gloednieuw Lion Air-vliegtuig in Indonesië. 

Uit die onderzoeksresultaten bleek dat de Boeing 737 MAX met 189 inzittenden mogelijk in de Javazee stortte door een fout in het besturingssysteem. Die fout zorgt ervoor dat de 737 MAX naar beneden wil duiken als de piloot op een bepaalde manier manueel vliegt. 

‘Dat komt door overtrek, een proces waarbij de luchtstroom het profiel van de vleugel niet meer kan volgen’, legt luchtvaartnieuwssite upinthesky.nl uit. ‘De vleugel verliest dan grotendeels zijn liftkracht, waardoor het vliegtuig snel zal zakken of vallen als de piloot niet ingrijpt. Het besturingssysteem van de MAX zou de overtrek niet goed kunnen detecteren waardoor het vliegtuig naar beneden wil duiken.’ 

Gebruiksaanwijzing

Om een duikvlucht van de Boeing 737 MAX te voorkomen, vaardigden vliegtuigbouwer Boeing en de Amerikaanse luchtvaartautoriteit gisteren een veiligheidswaarschuwing uit. Alle luchtvaartmaatschappijen die met de toestellen vliegen, kregen het verzoek een nieuwe gebruiksaanwijzing toe te voegen aan het vlieghandboek voor de piloten. Die weten dan hoe ze moeten reageren op een fout in het besturingssysteem. 

De Nederlandse KLM en dochter Transavia vliegen niet met de Boeing 737 MAX, maar TUI wel, en die blijft dat voorlopig ook doen. ,,Er is op dit moment geen aanleiding om aan te nemen dat we met dit type vliegtuig niet net zo veilig kunnen vliegen als met onze andere vliegtuigen’’, laat woordvoerder Petra Kok weten. 

TUI Nederland staat volgens haar in contact met vliegtuigbouwer Boeing en volgt de ontwikkelingen in de zaak nauwgezet. ,,Tot op heden is de oorzaak van het ongeluk (met de Boeing 737 MAX van Lion Air) nog steeds onderwerp van onderzoek.”

De TUI Group beschikt over vijf 737 MAX-toestellen: vier in België en één in Scandinavië. ,,De Boeings worden daar zonder problemen ingezet in de dagelijkse operaties”, aldus Kok. TUI Fly Nederland verwacht de eerste Boeings van dit type volgende maand. De komende anderhalf jaar volgen er nog vijf.

Corendon

Corendon vliegt ook met vliegtuigen van het type Boeing 737 MAX. Dat wil zeggen haar Turkse lagekostendochter Corendon Airlines. Het eerste toestel werd afgelopen zomer onder meer ingezet voor vakantievluchten van Schiphol naar Turkije. 

,,De indruk bestaat dat dit type toestel tot de vloot van Corendon Nederland behoort, maar dat is niet het geval. Uiteraard nemen onze dochtermaatschappij en wij de veiligheidswaarschuwing serieus’’, zegt een woordvoerster van Corendon Nederland. Haar is niets bekend van een eventuele vliegstop voor de MAX-toestellen bij de dochtermaatschappij.

Geen inspecties

Boeing heeft wereldwijd 219 vliegtuigen van de bewuste MAX-types aan klanten geleverd, sinds het model vorig jaar zijn debuut maakte in de commerciële luchtvaart. De eigenaren hoeven volgens de fabrikant geen extra inspecties uit te voeren of andere actie te ondernemen. De instructies in de vlieghandleiding volgen zou voldoende moeten zijn om ongelukken te voorkomen. In de noodrichtlijn van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit staat dezelfde instructie. 

  1. Justitie wil stelende butler van Huis ter Duin 1,5 jaar achter tralies

    Justitie wil stelende butler van Huis ter Duin 1,5 jaar achter tralies

    Het Openbaar Ministerie in Den Haag eist tegen de ‘stelende butler van hotel Huis ter Duin', Marcel J., 30 maanden cel waarvan 12 maanden voorwaardelijk. De door de officier van justitie ‘geslepen diamantendief’ genoemde butler zegt zelf dat hij in een roes de juwelen stal van zijn baas en haar vrienden. En ze daarna verwisselde voor nepdiamanten zodat de slachtoffers niks merkten. ,,Ik werkte heel hard en werd op een voetstuk geplaatst. En daar ben ik de mist in gegaan.” Marcel vond dat hij te weinig verdiende en zegt spijt te hebben.