Volledig scherm
PREMIUM
Zo zou het eruit moeten komen te zien: brede tunnels voor de auto's, met op het dak daarvan ruimte voor een tramlus. © Zuidplus

Tunnelproject Zuidas dreigt te stranden: 1,9 miljard euro is te laag begroot

AmsterdamWeer is een infrastructureel miljardenproject in nood. Nog voor ringweg A10 op de Amsterdamse Zuidas ondergronds gaat, weigeren de aannemers aan het ondertunnelen te beginnen. De 1,9 miljard euro is te laag begroot. Hoe nu verder?

Volledig scherm
© Zuidplus

Het staat enigszins verstopt in haar brief van eind vorige maand aan de Tweede Kamer: het is 'nodig een verkenning uit te voeren naar nut en noodzaak' van het miljardenproject Zuidasdok, schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur). In gewoon Nederlands: het kabinet stelt het megaplan om de ringweg A10 deels te ondertunnelen, ter discussie. Dat zou het einde van één van Nederlands grootste infrastructurele bouwprojecten betekenen.

Het is het zoveelste hoofdstuk in wat inmiddels een hoofdpijndossier genoemd mag worden. De Zuidas groeide afgelopen decennia tot hét belangrijkste financiële zakencentrum van het land. Er zijn 750 bedrijven gevestigd die bijna 44.000 mensen werk bieden. Verdere ontwikkeling van het gebied is dringend gewenst, alleen is er te weinig ruimte voor uitbreiding van spoor en ringweg A10. De tientallen kantoorgebouwen liggen er direct naast. Een tunnel is de gedroomde weg om aan die omsingeling te ontsnappen.