Volledig scherm
Meer en meer mensen bellen de hulplijn Sensoor vanwege psychische klachten, maar het lukt niet altijd hulpvragers te woord te staan. © Thinkstock

Tuut-tuut: hulplijn psychische klachten overbelast

Het aantal mensen met psychische problemen dat telefonisch hulp zoekt stijgt zo hard dat hulplijn Sensoor de vraag onvoldoende aankan. De bellers wijken volgens de telefonische hulpverlener uit naar de hulplijn omdat de wachttijden bij GGZ-instellingen steeds verder oplopen, waarschuwt Sensoor.

De hulpdienst is grotendeels afhankelijk van vrijwilligers. ,,Sensoor constateert een alarmerende toename van het aantal aanvragen voor een gesprek. Wij kunnen onvoldoende hulp bieden aan mensen in acute psychische nood.'' 

Acute nood 

De vrijwilligers van Sensoor moesten vorige maand flink aan de bak. Er kwamen dagelijks gemiddeld 1270 oproepen binnen. In dezelfde maand vorig jaar waren dat er nog 1100 per dag.

Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) en GGZ-organisaties hebben afspraken gemaakt om de problemen met wachttijden uiterlijk eind 2018 op te lossen. Maar lost volgens Sensoor de acute nood echter onvoldoende op. ,,Er is simpelweg meer geld en meer menskracht nodig''. De hulpdienst sloeg twee jaar geleden ook al alarm over de kwestie

Kwart miljoen gesprekken 

Sensoor telt ruim duizend vrijwilligers die jaarlijks meer dan een kwart miljoen gesprekken voeren met mensen die angstig zijn, het leven niet meer zien zitten, onzeker zijn of eenzaam. De dienst is bedoeld als aanvulling op professionele hulpverlening in zorg en welzijn.