Volledig scherm
Internetbankieren bij ABN AMRO was urenlang niet mogelijk. © ANP XTRA

Urenlange storing internetbankieren ABN AMRO

Door een storing hebben klanten van ABN AMRO woensdagavond urenlang niet kunnen internetbankieren of via de mobiele telefoon hun bankzaken kunnen regelen. De storing trof klanten in het hele land, aldus een woordvoerder van ABN AMRO.

Tijdens de storing werden betalingen niet direct uitgevoerd. Ze bleven in behandeling staan. Daardoor ontstond een wachtrij aan betalingen die handmatig is weggewerkt. Na het ontstaan van de storing aan het begin van de avond adviseerde de bank klanten betalingen niet voor een tweede keer te doen.

Toch is dat in een aantal gevallen wel gebeurd, legt een woordvoerder van de bank uit. ,,In de meeste gevallen wordt het geld vanzelf teruggestort. Zeker als het gaat om online betalingen via iDEAL naar bekende webshops. Als dat na 48 uur nog niet is gebeurd, adviseren wij contact op te nemen met de bank."

De bank liet eerder weten dat de storing rond 18.45 uur begon. ,,Over de oorzaak kunnen we nog niks zeggen, we werken hard aan een oplossing", zei de bank toen. Om de storing te verhelpen werd internetbankieren en mobiel bankieren voor de grofweg 4 miljoen klanten helemaal afgesloten. 

Mensen die online wilden betalen werd aangeraden een alternatieve betaalwijze te gebruiken. ,,Vaak kun je ook met creditcard, PayPal of contant betalen", zo schrijft een webcare-medewerker van de bank op Twitter. Een woordvoerster van Thuisbezorgd.nl stelt dat het nog te vroeg is om te zeggen of de site er door getroffen is. Ze vindt het vooral 'heel storend voor de klanten'. 

Volledig scherm
© ABN AMRO