Volledig scherm
Begin deze week hadden reizigers twee dagen achtereen last van vertragingen. Prorail (de beheerder van de baanvakken) heeft een overweg nabij Bodegraven vernieuwd © Google Streetview

Vanaf zomer extra treinstellen op drukke lijn Utrecht-Leiden

Groene HartMeer dubbeldekkers, extra spoorbaanonderhoud, langere treinen. NS en Prorail halen van alles uit de kast om het reizigersleed op de lijn Utrecht-Leiden te verzachten. Vanaf de zomer zijn meer dubbeldekkers te verwachten.

Nu eens blijkt er een storing in een net geplaatste overweg te zitten. Dan weer moet een treinrit in de spits worden geschrapt, waardoor wachtenden op de perrons zelfs twee treinen zien passeren die al te vol zitten. En een andere keer valt de stroom in de buurt van het station uit waardoor de ov-poortjes het niet doen. Het is kommer en kwel op de spoorlijn Utrecht-Leiden.

Begin deze week hadden reizigers twee dagen achtereen last van vertragingen. Prorail (de beheerder van de baanvakken) heeft een overweg nabij Bodegraven vernieuwd. Omdat deze niet goed was ingeregeld, liep tot twee keer toe het treinverkeer in de spits in het honderd.

Zeker op een enkelspoor als dit is dat 'erg vervelend,' erkent Mercedes Grootscholten van Prorail. 'Bij zo'n storing heb je, anders dan bij het gros van de andere trajecten in Nederland, geen mogelijkheid om de treinen om te leiden. Dus dit levert veel meer hinder dan normaal op.'

Inge Rijgersberg van NS (verantwoordelijk voor de treinen en de dienstregeling): 'Pure pech is moeilijk te voorkomen. En op uitloop van werkzaamheden hebben we geen invloed.'

Het traject kent overigens niet méér storingen per jaar dan andere lijnen.

Sinds begin 2014 rijdt in de ochtendspits één dubbeldekker en in de middagspits twee keer. Die frequentie is inmiddels verder opgeschroefd, zegt Ingeborg de Boer van NS. Nu rijdt de vervoerder een kwart van de treinritten met dubbeldeksmaterieel, waarmee volgens haar de passagiersstroom in de spits goed kan worden opgevangen. Die verandering is permanent. Het aantal klachten is sindsdien gedaald, maar exacte aantallen heeft Rijgersberg niet paraat.

Verhoogde cabine
NS kijkt ondertussen naar verdere verbeteringen vanaf de zomer. 'Er zullen, zoals het er nu naar uitziet, meer treinen met dubbeldeksmaterieel gaan rijden.'

Ook op de rustiger tijdstippen is extra capaciteit. Dan rijden meestal de 'koplopers,' de treinstellen met een verhoogde cabine. Hiervan zet NS de maximale lengte in; zeven rijtuigen. Langer kan niet omdat de trein dan niet volledig op eindstation Leiden past.