Volledig scherm
© ANP

Verkeersinstanties slaan alarm: Groot verkeersinfarct dreigt door achterstallig onderhoud

UpdateDoor achterstallig onderhoud aan bruggen en tunnels dreigt een groot verkeersinfarct op het Nederlandse wegennet te ontstaan. Dat blijkt uit onderzoek van ingenieursbureau Sweco in opdracht van Bouwend Nederland. Belangenclubs als de ANWB en TLN zijn bang voor filerecords en vragen de Tweede Kamer om hulp. ,,De doorstroming naar het achterland wordt ernstig belemmerd, steden raken onbereikbaar.”

Quote

De vraag is niet óf maar wanneer snelwegen onverwacht afgesloten worden

Maxime Verhagen, Bouwend Nederland

De brancheorganisaties zien het uitgestelde en ‘achterstallige onderhoud‘ aan bruggen, sluizen en tunnels enorm oplopen. Hierdoor stijgt de kans op uitval, ‘met een verkeersinfarct als gevolg’, zo schrijven ze vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.

Vooral de onverwachte afsluiting van bijvoorbeeld de Moerdijkbrug, Ketelbrug en Haringvlietbrug is voor de verkeersinstanties een doorn in het oog. De vrees bestaat dat bepaalde grote Nederlandse steden straks onbereikbaar zullen zijn.

Volgens Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland, wordt er vanuit de politiek te weinig gedaan om deze verkeersproblemen een halt toe te roepen. ,,De minister benut opnieuw de komende verkeersluwe periode onvoldoende om uitgesteld onderhoud aan te pakken om schade en overlast voor weggebruikers tot een minimum te beperken’’, zegt hij. 

Tijd van goede voornemens voorbij

,,Dat is onnodig en moet beter. De vraag is niet óf maar wanneer snelwegen onverwacht afgesloten worden, met alle gevolgen voor weggebruikers van dien. De tijd van goede voornemens is wat mij betreft voorbij.’’

Volgens Verhagen is een ‘duidelijke en snelle agenda’ voor onderhoudswerkzaamheden noodzakelijk. Op die manier blijven volgens hem de overlast en kosten voor weggebruikers zo klein mogelijk. De verkeersinstanties willen met minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat om tafel om het daar over te hebben.

Ingenieursbureau Sweco onderzocht in opdracht van Bouwend Nederland de gevolgen van een onverwachte afsluiting van drie belangrijke bruggen. De gevolgen zijn ‘schokkend’ in de ogen van de brancheorganisaties. De economische schade varieert afhankelijk van het onderzochte scenario tussen de 400.000 en 4,8 miljoen euro per werkdag.

Erkenning

In de Tweede Kamer leeft het besef van de urgentie ook, blijkt uit een rondgang van deze krant. ,,Ik ben blij dat de erkenning er nu komt”, aldus CDA-Kamerlid Maurits van Martels. ,,Iedereen is ervan overtuigd dat de noodzaak hoog is om prioriteiten te stellen. De minister moet dus daadkracht tonen, met plannen komen en dit probleem echt op de agenda zetten. Ik verwacht een visie van haar. Normaal ben ik tegen een tunnelvisie, maar nu moet die er echt komen.”     

De PVV, de grootste oppositiepartij, spreekt van een puinhoop als het gaat om het onderhoud van ons netwerk van bruggen en tunnels. ,,Alle onderhoud wordt maar op de lange baan geschoven, waardoor de ellende alleen maar groter wordt", vindt PVV‘er Roy van Aalst. ,,Als deze minister zo doorgaat dan wordt zij de minister van Infarcten & Wegwerkzaamheden.”

Ook VVD-Kamerlid Remco Dijkstra begrijpt de noodkreet vanuit de belangenorganisaties. ,,De VVD onderschrijft het belang van goed onderhoud aan onze bruggen, tunnels en viaducten. We kunnen namelijk niet hebben dat vitale bruggen wekenlang dicht gaan in verband met veiligheidsissues. Uitgesteld onderhoud is niet ernstig, dat hebben vele huiseigenaren vaak ook met schilderwerk thuis bijvoorbeeld. Achterstallig onderhoud is kritischer en gelukkig beperkter van omvang. Italiaanse of Vlaamse toestanden moeten we vermijden.”

Ook de liberale regeringspartij wil daarom een plan van het kabinet om achterstallig onderhoud in onze infra zo spoedig mogelijk opgelost te zien. De Algemene Rekenkamer constateerde recent nog dat meer geld nodig is om de boeggolf aan uitgesteld en achterstallig onderhoud weg te werken.