Verkeersveiligheid is de achilleshiel van minister Schultz
De verkeersveiligheid in Nederland moet drastisch verbeteren. Het aantal doden en ernstig gewonden is de laatste jaren weer opgelopen, maar verkeersminister Schultz strooide volgens critici vooral met voorlichtingscampagnes. Onder haar leiding bleef een grootschalig aanvalsplan uit om kruispunten en wegen snel veiliger te maken.
Delen per e-mail
Deze minister heeft de afgelopen jaren weinig gedaan aan verkeersveiligheid. Dus hebben we dit gigantische probleem vaak aangekaart
Nederland raakt zijn koppositie als verkeersveilig land in rap tempo kwijt; we zijn al gezakt van een vaste plaats in de top drie naar de negende positie op de wereldranglijst. Recent riepen maar liefst 32 organisaties de politiek op om van verkeersveiligheid zo snel mogelijk een ‘nationale prioriteit’ te maken. De urgentie is helder: verkeersongevallen zorgen iedere dag weer voor enorm veel leed en berokkenen de maatschappij 14 miljard euro schade per jaar.
De oppositie schreeuwt in de Tweede Kamer al jaren om ingrepen die de verkeersveiligheid verbeteren. Kamerlid Martijn van Helvert (CDA) oordeelt hard over de inzet van verkeersminister Melanie Schultz op dat dossier. ,,Deze minister heeft de afgelopen jaren weinig gedaan aan verkeersveiligheid. Dus hebben we dit gigantische probleem vaak aangekaart. Schultz zegt dan telkens dingen als ‘Ik ben in gesprek’ of ‘Ik maak het aanhangig’, terwijl er eigenlijk helemaal niets gebeurt.”
Een klein voorbeeld: Schultz wil af van onverantwoord smartphonegebruik in het verkeer. 1850 Reis- en Nummerinformatie, een bedrijf dat zorgt dat mensen altijd bereikbaar zijn, wil daarom een app ontwikkelen die de telefoon bijna helemaal uitschakelt zodra je in de auto stapt. Het bedrijf heeft geprobeerd dit idee bij de minister aan de man te brengen. ,,Het ministerie zou hierover contact opnemen met ons. Dat is niet gebeurd. Terwijl we zo’n app zien als een maatschappelijke bijdrage”, stelt Hanne de Haan van 1850.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Frank in quarantaine
Voor de kinderen is zo’n frietketen een culinair hoogtepunt
Net als veel Nederlanders blijft journalist Frank Poorthuis thuis. Frank zit in de risicogroep. Verslag van dag 349. Lees alle eerdere afleveringen hier terug. -
Storing bij Belastingdienst, aangifte doen soms niet mogelijk
De Belastingdienst kampt met een storing op de site waardoor het soms niet mogelijk is om aangifte te doen. Een woordvoerder van de fiscus meldt dat nog niet bekend is wat de oorzaak van de problemen is. -
Bestuur Inholland waarschuwt studenten na dataroof netwerk
Hogeschool Inholland is het slachtoffer geworden van een dataroof door hackers. Het bestuur van de hogeschool waarschuwt in een interne mail aan studenten dat hun persoonlijke gegevens mogelijk zijn buitgemaakt. Die gegevens zouden te koop zijn aangeboden op internet. -
energierekening
Johan (72): ‘Ik stook het nooit boven de 18 graden in huis, zo ben ik opgevoed’
Hoeveel geld besteed je aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten in de hand te houden? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Johan de Boer (72) uit Hegelsom. -
Middelbare scholieren terug naar school; les in de bioscoop, lege showroom of hotelzaal
Middelbare scholieren konden vandaag voor het eerst in weken weer fysieke lessen volgen. In sommige gevallen gebeurde dat niet in een standaard leslokaal, maar in een lege showroom, hotelruimte of bioscoopzaal.
-
Steffan (34): ‘Ik zou het dubbele kunnen verdienen’
Hoeveel verdien je? Dat vragen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Steffan (34) werkt 26,5 uur per week als communicatiemedewerker voor een kunstinstelling. -
PREMIUM
Meiden die rijden staan opeens in de belangstelling: ‘Dit is meer dan een mannenwereld’
Het zijn de koninginnen van de weg, echte kilometervreters. Steeds meer vrouwen sturen met enorme vrachtwagencombinaties over de weg. Wekelijks zijn hun avonturen te zien in het populaire televisie-programma ‘Meiden die Rijden’. Vier vrachtwagenchauffeurs over hun keuze voor het vak, flauwe grappen en het ‘truckersbestaan’. -
Zzp’ers vaak geweigerd voor schuldhulp, ombudsman stelt onderzoek in
Zzp’ers hebben vaak geen toegang tot schuldhulp. Volgens Nationale ombudsman Reinier van Zutphen zijn er signalen zij worden geweigerd, of dat schuldhulp voor hen nog niet bestaat. Hij begint daarom een groot onderzoek naar de gemeentelijke schuldhulpverlening aan zzp’ers.