Volledig scherm
Ondanks de afschaffing van de zogenoemde ‘gipsvluchten', eind 2017, organiseerde Eurocross dit seizoen tóch een keer zo'n vlucht vanuit Oostenrijk om de drukte te kunnen opvangen. © ANP

Verse sneeuw: minder hoofdletsel, meer (been)breuken tijdens wintersport

Het aantal ongevallen van Nederlanders op wintersport ligt dit jaar een stuk lager dan voorgaande jaren. Dat is vooral te danken aan de verse sneeuw in de Alpenlanden. Daardoor was er aanzienlijk minder hoofdletsel maar juist meer breuken in onderbeen en knie, meldt Eurocross Assistance.     

De alarmcentrale ontving dit wintersportseizoen (december tot en met begin maart) in totaal 1.100 hulpvragen van wintersporters in nood. Dat was 12 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Tussen die hulpvragen zaten dit jaar aanzienlijk minder meldingen van hersenschuddingen. Breuken in de knie of het onderbeen werden daarentegen veel vaker gemeld.

Een patroon dat past bij verse sneeuw, zegt Eurocross-arts Nicole Bootsma. ,,Want met goede sneeuw mag je dan misschien wel minder hard vallen en daardoor minder snel een hersenschudding oplopen, je loopt wel meer risico om vast te komen zitten in die verse, diepe sneeuw. Je kunt dan makkelijk letsel oplopen aan je onderbeen of knie en er werden logischerwijs dan ook voornamelijk meldingen gemaakt van letsel aan die lichaamsdelen.”

Beroertes, griep, hartinfarcten

Bij de alarmcentrale kwamen het voorbije wintersportseizoen ook meer meldingen binnen van Nederlanders met ‘algemene medische zaken’ zoals griep, een hartinfarct of een beroerte op de latten. De oorzaken hiervoor zijn niet bekend.

Onderzoek moet daar duidelijkheid in brengen. Eurocross onderzoekt in samenwerking met Traumacentrum LUMC al een paar jaar de oorzaken, gevolgen en letselpatronen bij wintersportongevallen. Bootsma: ,,Met het onderzoek hopen we een duidelijker beeld te krijgen van de letsels en de omstandigheden. De resultaten van ons onderzoek zijn na de zomer bekend.”

Naar verwachting levert het onderzoek duidelijke verbanden op tussen de aard en ernst van ongevallen met factoren als geslacht, leeftijd, alcoholconsumptie, tijdstip en pistetype, sneeuwconditie en de drukte in het skigebied.

Oostenrijk

De meeste meldingen van Nederlanders met ongevallen in de bergen kwamen uit Oostenrijk, gevolgd door Frankrijk en Italië. Die top drie zag er voorgaande jaren hetzelfde uit. 

Van alle meldingen was 30 procent goed voor repatriëring van de patiënt met vervangend vervoer zoals een ambulance of aangepaste taxi. Hoewel er officieel geen gipsvluchten meer bestaan, organiseerde Eurocross dit seizoen tóch eenmalig zo'n vlucht vanuit Innsbruck (Oostenrijk) om de drukte te kunnen opvangen.

Tyrol Air Ambulance stopte eind 2017 met de medische vluchten omdat het aantal passagiers al jaren daalt. Zo’n 80 procent van de gewonde wintersporters kiest voor ander vervoer zoals reguliere lijnvluchten en vervoer over de weg.