Volledig scherm
PREMIUM
Een containerslot met zegel © Arie Kievit

Verstekelingen kunnen container moeiteloos in

Containers moeten beter worden beveiligd tegen het inklimmen van verstekelingen, vinden bedrijven in de Rotterdamse haven. De controleslotjes waarmee containers worden verzegeld, zijn van belabberde kwaliteit en makkelijk te saboteren.

De eisen voor controleslotjes op de containers zijn minimaal, waardoor er makkelijk mee te sjoemelen valt. Mensensmokkelaars en ook drugs­criminelen weten dit en maken er misbruik van. Een zegel van een paar cent blijkt de zwakste schakel, terwijl ferry-bedrijven miljoenen steken in hun beveiliging, in een poging om inklimmers tegen te houden.

Must

Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) erkent het probleem. Bedrijven in de Rotterdamse haven zeggen dat een ‘betere verzegeling eigenlijk een must is’. Deltalinqs, de koepelorganisatie van bedrijven in de haven, overlegt met de douane over dit probleem.

Deze week probeerden 25 migranten via de Rotterdamse haven illegaal naar Engeland te reizen. Ze verstopten zich in een koelcontainer op een vrachtwagen en reden zo de ferry op. Pas aan boord ontdekten medewerkers van het schip de verstekelingen, omdat ze om hulp riepen en tegen de wanden van de container sloegen. De afgesloten stalen bak die de migranten onvindbaar maakte voor warmte­scans, bewakers, agenten, douaniers en speurhonden, dreigde hen fataal te worden.

Geprepareerd

Op parkeerplaatsen langs snelwegen naar de haven kiezen groepen migranten, al dan niet geholpen door een mensensmokkelaar, trucks uit waarvan zij vermoeden dat die naar het Verenigd Koninkrijk gaan. Om in de container te klimmen, moet in alle gevallen de verzegeling worden verbroken. De ‘slotjes’ zijn vaak van slechte kwaliteit en worden door criminelen zo geprepareerd alsof het lijkt dat ze niet verbroken zijn geweest. Wettelijke voorschriften zijn er nauwelijks, lege containers hoeven helemaal geen zegel te hebben.

Volgens Quinten Snijders van brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland is het ene zegel gevoeliger voor manipulatie dan het andere. ,,Wij zeggen natuurlijk: kies de beste.’’

Maar TLN noemt het verplicht gebruiken van de beste zegels ‘een te zwaar middel’. ,,We moeten die verzegeling niet als dé oplossing gaan zien; het is altijd onderdeel van een pakket aan maatregelen.’’  

Lees hieronder ervaringen van chauffeurs...’Er is niemand die vertelt hoe ze horen te zitten. Iedereen doet maar wat.’’