Volledig scherm
Scheidend ProRail-topman Pier Eringa: ‘Ze zijn bang voor lelijke telefoontjes uit Den Haag’. © Erik van 't Woud

Vertrekkend topman ProRail: ‘Angst regeert bij de overheid’

Leidinggevenden bij de overheid durven nauwelijks meer te zeggen waar het op staat. Dat zegt  Pier Eringa, vertrekkend topman van spoorbeheerder ProRail tegen deze site. Problemen bij CBR, UWV, politie en de Belastingdienst blijven daardoor onnodig lang dooretteren.

Eringa zegt in een interview met deze site zich geregeld te schamen bij een publieke organisatie te werken. ,,De angst regeert. Bij de overheid lopen te veel leidinggevenden rond die de voorzichtige kant zoeken. Ze zijn bang voor lelijke telefoontjes uit Den Haag.’’

Zelf staat de ProRailbaas, die vandaag vertrekt, bekend om zijn onconventionele bestuursstijl. Hij schuwt daarbij harde kritiek op zijn bazen in Den Haag niet. Dat wekte afgelopen jaren regelmatig wrevel: staatssecretaris Van Veldhoven wachtte dit jaar lang met Eringa’s herbenoeming. Zelf heeft Eringa geen moment spijt. ,,Mijn doel is resultaten boeken, dan mag het schuren. Maar die stijl van leidinggeven zie je bijna niet meer bij de overheid, men wil vooral het eigen blazoen schoon houden.’’

Zedenzaken

Volgens Eringa jeuken zijn handen als hij kijkt naar andere overheidsdiensten. ,,Neem de problemen bij het CBR, UWV, de Belastingdienst, de politie. Als oud-politiebaas lees ik met afgrijzen dat er jaarlijks honderden zedenzaken bij de politie op de plank blijven liggen. Korpschef Erik Akerboom zal het niet leuk vinden, maar je bent niet geloofwaardig als je 60.000 man op straat hebt lopen en dat laat gebeuren. Ik zou desnoods gepensioneerde zedenrechercheurs achter de geraniums vandaan trekken. Burgers moeten vertrouwen hebben in instituties als de overheid, politie, ziekenhuizen.’’

Ter gelegenheid van zijn afscheid zegt Eringa, die volgende week bij Connexxion-moeder Transdev begint, te hopen dat het kabinet meer ambitie toont op het spoor. ,,Het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat is veel te voorzichtig.’’ Zo moet het spoor op zestig plekken in Nederland snel van extra netspanning worden voorzien, anders kan NS komende jaren zijn dienstregeling niet uitbreiden. ,,Dat zijn zestig routes Haarlem-Zandvoort’’, zegt hij. NS wil hier extra treinen voor de formule 1, maar dat gaat nu niet door te weinig stroom. 

Lees hier meer.